Średnie ceny paliw w Polsce – stabilizacja na stacjach, wzrost w hurcie

1 godzina temu
Zdjęcie: ceny paliw


Według najnowszych danych portalu e‑Petrol średnie ceny paliw na stacjach w Polsce w połowie listopada 2025 roku pozostają relatywnie stabilne, mimo lekkich wahań na rynku hurtowym i zmian kursu dolara.

Ceny detaliczne na stacjach

  • Benzyna Pb95: 5,92 zł/l
  • Olej napędowy (ON): 6,09 zł/l
  • Benzyna Pb98: 6,67 zł/l
  • LPG: 2,59 zł/l

Diesel jest w tej chwili znacznie droższy od benzyny Pb95, co jest rzadkością w Europie. Głównym powodem jest eksport oleju napędowego na Ukrainę.

Marże stacji paliw i rola PKN Orlen

Polskie stacje paliw odnotowują rekordowe marże drugi rok z rzędu, a średnie ceny i marże dyktuje PKN Orlen, czyli państwowy gigant. To oznacza, iż część kosztów nie zależy od surowca, a od polityki strategicznej Orlenu.

Tabela – zmiany roczne cen paliw

Bezpośrednio z tabeli widać, jak w ciągu roku zmieniały się ceny Pb95 i ON – zarówno w hurcie, jak i w detalu. Diesel w Polsce rośnie szybciej niż benzyna, co potwierdza unikalną sytuację na rynku europejskim.

Wykres – ceny hurtowe i detaliczne paliw w czasie

Wykres pozwala obserwować bieżące trendy – hurt wykazuje dalszy wzrost (szczególnie ceny diesla), podczas gdy ceny detaliczne symbolicznie spadły w skali tygodnia.

Wykres – notowania ropy Brent na tle kursu USD/PLN (niebieska linia)

Dzięki temu wykresowi można zobaczyć, jak stabilna cena ropy Brent i umiarkowany kurs dolara wpływają na koszt importowanego paliwa w złotówkach i nie uzasadniają podwyżek cen hurtowych paliw w Polsce.

Wykres – marże uśrednione stacji paliw w ujęciu rocznym

Wykres pokazuje rekordowe marże stacji paliw (zwłaszcza w przypadku benzyny), utrzymujące się drugi rok z rzędu, oraz wpływ polityki PKN Orlen i wysokiego popytu na diesel eksportowany na Ukrainę. W 2024 i 2025 roku marże uśrednione stacji paliw przewyższają (benzyna) marże z 2020 roku, kiedy pandemia Covid-19 zamknęła nas w domach, a stacje paliw zmniejszyły sprzedaż o połowę i próbowały to zrekompensować rekordowymi wtedy marżami.

Zależności i wnioski dla rolników i firm agro

  • Lekkie wzrosty w hurcie nie zostały jeszcze w pełni przeniesione na stacje – detal pozostaje stabilny.
  • Diesel pozostaje droższy od benzyny, co warto uwzględnić w kosztach paliwa w gospodarstwach i firmach transportowych.
  • Rekordowe marże stacji, ustalane w dużej mierze przez PKN Orlen, pokazują, iż polityka państwowego giganta znacząco wpływa na rynek.
  • Warto monitorować hurt i planować zakupy paliwa, zanim wzrost cen dotrze do stacji.

Źródło cen: e-petrol, PKN Orlen, barchart.com

Idź do oryginalnego materiału