Oddział robotxi firmy Baidu, Apollo Idźwłaśnie wprowadziło swoje najnowsze robotaxi w wielu miastach w Chinach i jeżeli zainteresowane strony w USA jeszcze się nie denerwują, to powinny.
RT6 to szósta generacja autonomicznego pojazdu Apollo Go, który miał swoją oficjalną premierę w maju 2024 r. Jest to specjalnie zaprojektowany pojazd autonomiczny poziomu 4, co oznacza, iż nie wymaga udziału człowieka. A oto rzecz, która powinna zdenerwować amerykańskich konkurentów: przyjęcie rozwiązania polegającego na wymianie baterii powoduje, iż cena jednego pojedynczego RT6 wynosi „poniżej 30 000 dolarów” – powiedział dyrektor generalny Baidu Robin Li w telefon w sprawie zarobków.
„Wszystkie wspomniane powyżej mocne strony napędzają nas do przodu, torując drogę do walidacji naszego modelu biznesowego” – dodał Li.
Przyjmując rozwiązanie polegające na wymianie baterii, cena jednego pojedynczego RT6 wynosi „poniżej 30 000 dolarów”
Dzięki Waymo firmy Alphabet działającej w wielu miastach w USA i Baidu wdrażającemu setki pojazdów w Chinach, świat ma teraz po raz pierwszy przedsmak autonomicznej przyszłości. Pojazdy te są objęte geoogrodzeniem, co oznacza, iż mogą działać tylko na wybranym obszarze geograficznym. I oczywiście, czasami się mylą lub blokują ruch. Ale są prawdziwi i ich liczba rośnie.
Ale to osiągnięcia Baidu w zakresie efektywności kosztowej powinny sprawić, iż Waymo i inni operatorzy robotów będą czuć się nieco niekomfortowo. Ponieważ choć technologia staje się coraz bardziej dojrzała, ekonomika biznesu typu robotaxi jest przez cały czas bardzo niesprawdzona.
Nadal nie znamy efektu netto poprawy kosztów Baidu. Jednak obniżenie początkowego kosztu każdego pojedynczego pojazdu do poziomu poniżej 30 000 dolarów znacznie przyczyni się do poprawy ekonomiki jednostkowej firmy, w której każdy pojazd przynosi więcej pieniędzy niż kosztuje. przez cały czas pozostaje wiele zaległych kosztów do rozważenia, takich jak amortyzacja sprzętu i konserwacja floty, ale z tego, co sygnalizuje Baidu, wszystko jest na dobrej drodze.
Wygląda na to, iż firma przekazuje te oszczędności swoim klientom. Według danych taryfy podstawowe zaczynają się już od 4 juanów (około 55 centów), w porównaniu z 18 juanami (około 2,48 dolara) za taksówkę prowadzoną przez człowieka. państwowe media Globalne czasy. Apollo Go poinformowało, iż w trzecim kwartale 2024 r. wykonało 988 000 przejazdów na terenie całych Chin, co oznacza wzrost o 20 procent rok do roku. W październiku łączna liczba przejazdów publicznych osiągnęła 8 milionów.
Zdjęcie: Smith Collection / Gado / Getty Images
W przypadku Waymo po prostu nie wiemy. Firma wypowiadała się publicznie o swoich wysiłkach zmierzających do obniżenia kosztów każdego pojazdu m.in przy użyciu mniejszej liczby czujników. Ale jego najnowszy pojazd, Geely’s Zeekr, tak prawdopodobnie zostanie powstrzymany przez cła na przywóz z Chin. Najnowsza analiza JMP stwierdził, iż działalność firmy w San Francisco jest rentowna, szacując jednocześnie wydatki inwestycyjne na pojazd i zestaw czujników na około 150 000 dolarów na jednostkę.
Obniżanie kosztów będzie coraz ważniejsze dla firm wykonujących robotyxi, które chcą rozszerzyć swoją działalność na nowe miasta. Alphabet nie wyszczególnia kosztów Waymo w swoim raporcie zysków, ale jego jednostka „Inne zakłady”, w skład której wchodzi firma robotaxi, wygenerowała w tym roku przychody w wysokości 388 milionów dolarów trzeci kwartał 2024 rw porównaniu z 297 milionami dolarów rok temu. Jednak straty jednostki utrzymały się na poziomie 1,12 miliarda dolarów w porównaniu do 1,94 miliarda dolarów w analogicznym okresie rok wcześniej. Niedawno prowadził Alfabet rundę finansowania o wartości 5,6 miliarda dolarów aby Waymo pomogło mu pokryć koszty w oczekiwaniu na kolejną fazę wzrostu.
Wiemy, iż ta technologia działa, ale aby samochody autonomiczne miały realną szansę, musimy zobaczyć dowody na to, iż może ona również przynosić zyski.