Szkolna wyprawka winduje sprzedaż online na koniec wakacji. W sierpniu polski e-commerce przez cały czas na plusie

1 rok temu
Zdjęcie: ecommerce


  • BaseLinker Index to comiesięczny wskaźnik kompleksowo mierzący kondycję polskiego e-commerce. Jego wartość w sierpniu br. wyniosła 125 punktów. To oznacza znaczący wzrost w ujęciu rok do roku – aż o 12 pkt. Najnowszy odczyt indeksu jest też wyższy, niż w lipcu br., i trzeci najlepszy w 2023 r. – wyższe odnotowano jedynie w marcu i w maju.
  • W ujęciu procentowym sprzedaż online w sierpniu wzrosła rok do roku o 10,4 proc., w tym wzrost liczby zamówień wyniósł 5,3 proc, a średniej wartości koszyka 4,8 proc. Z kolei w porównaniu z lipcem br., poziom sprzedaży w sierpniu zwiększył się o 1,4 proc. Złożyła się na to o 0,6 proc. wyższa liczba zamówień i większa średnia wartość koszyka zakupowego (ze 194 na 195 zł).
  • Rola sprzedaży cross-border w wynikach branży w dalszym ciągu rośnie. W ujęciu rok do roku zwiększyła się ona aż o 19,6 proc. Oznacza to ponad dwukrotnie szybszy wzrost niż ten notowany dla sprzedaży krajowej (większej o 8,7 proc. r./r.).
  • W sierpniu szczególnie dobrze radziła sobie sprzedaż artykułów z kategorii „dziecko”, co ma bezpośredni związek z przygotowaniami do nowego roku szkolnego. Wyraźny wzrost zanotowała również kategoria „elektronika”.

Przeprowadzony przez analityków platformy BaseLinker, czyli popularnego systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży w sieci, sierpniowy odczyt BaseLinker Index, wyniósł 125 punktów. Oznacza to wyraźny wzrost, zarówno w porównaniu do sierpnia ubiegłego roku (113 pkt), jak i do odczytu indeksu sprzed miesiąca (123 pkt).

Dane w ujęciu procentowym potwierdzają, iż sierpień to dla polskiego e-handlu jak do tej pory trzeci najlepszy miesiąc 2023 r., zaraz po marcu i maju. Sprzedaż w sierpniu wzrosła w porównaniu z sierpniem 2022 r. aż o 10,4 proc. Na wynik ten składa się większa o 5,3 proc. liczba zrealizowanych zamówień, a także 4,8-procentowy wzrost średniej wartości koszyka zakupowego. Z kolei od poprzedniego, lipcowego odczytu BaseLinker Index, zanotowano wzrost o 1,4 proc., w tym liczbę zamówień większą o 0,6 proc., a wartość koszyka o 1 zł (ze 194 do 195 zł).

Już lipcowy odczyt naszego indeksu pokazywał bardzo dobrą kondycję polskiego e-handlu, jednak w sierpniu wyniki krajowych e-sklepów jeszcze się polepszyły. Mimo wakacyjnego odprężenia i sezonu urlopowego, Polacy wcale nie wstrzymywali się z zakupami w sieci. Z pewnością kluczową kwestią, szczególnie w końcówce wakacji, były zakupy przed pierwszym, wrześniowym szkolnym dzwonkiem. Potwierdzają to nasze dane – w sierpniu odnotowaliśmy mocne ożywienie w kategorii „dziecko”, w której mieszczą się również artykuły szkolne kupowane przez rodziców. Drugą kategorią, gdzie ożywienie było wyraźne, jest elektronika – komentuje Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker.

Kolejną dobrą wiadomością, jest utrzymujący się zwyżkowy trend, jeżeli chodzi o sprzedaż prowadzoną przez polskich e-sprzedawców na rynkach zagranicznych. Mamy za sobą kolejny już miesiąc, kiedy sprzedaż cross-border rośnie w tempie dwukrotnie szybszym, niż ta w Polsce. Wartość sprzedaży cross-border rok do roku wzrosła aż o 19.6 proc., a krajowa jedynie o 8.7 proc.

BaseLinker Index

Wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022 i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-boarder.

BaseLinker Index to cykliczny rynkowy wskaźnik kompleksowo mierzący kondycję polskiego e-commerce. Obliczany jest na podstawie danych sprzedażowych ok. 3 tys. podmiotów prowadzących handel za pośrednictwem BaseLinkera, co oznacza znaczącą część polskiego e-handlu. Wartość 100 punktów – będąca punktem odniesienia dla kolejnych, comiesięcznych odczytów indeksu, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r.

Idź do oryginalnego materiału