Stołeczni radni, na wniosek prezydenta miasta Rafała Trzaskowskiego, zabezpieczyli dodatkowe środki na pozyskanie gruntów pod budowę trasy tramwajowej na Gocław. Pozwoliło to Tramwajom Warszawskim ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz pozyskanie zgód i pozwoleń potrzebnych do rozpoczęcia prac budowlanych.

Dokładnie 108 mln zł – za tyle Warszawa wykupi grunty pod projektowaną trasę tramwajową na Gocław. Kolejnych 100 mln zł trafi na modernizację infrastruktury tramwajowej.
Gocław to 60-tysięczne osiedle, które dziś pozbawione jest efektywnej komunikacji szynowej. W ramach planowanej inwestycji powstanie nowa trasa tramwajowa o długości 3,6 km, z tego 2,6 km będzie torowiskiem zielonym.
Harmonogram zakłada na 2027 r. uzyskanie decyzji umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót budowlanych. Po zakończeniu prac (ok. 2030 r.) przejazd tramwajem całej trasy – do stacji metra Centrum – zajmie około 20 minut.
Przetarg
Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na opracowanie projektów wykonawczych oraz korektę i aktualizację posiadanej już dokumentacji. W ramach prawa opcji przewidziane jest również opracowanie materiałów i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, która pozwoli warszawskiej spółce tramwajowej na dysponowanie nieruchomościami na cele budowlane. Uruchomienie tej opcji nie byłoby możliwe, gdyby nie zabezpieczone przez Radę Miasta środki na pozyskanie terenu.
– Tramwaje Warszawskie zakładają, iż w 2026 r. uzyskają m.in. decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz złożą wnioski o decyzje umożliwiające rozpoczęcie i realizację robót budowlanych – czytamy na oficjalnej stronie UM Warszawy. – Ich pozyskanie planowane jest na 2027 r. Również w 2027 r., po zabezpieczeniu środków finansowych, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na budowę nowej trasy.
Tramwaj na Gocław – przebieg trasy
Planowana trasa tramwajowa odchodzić będzie od trasy w al. Waszyngtona (rejon Kanału Wystawowego). Następnie pobiegnie wzdłuż Kanału, wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych i w rezerwie tzw. Trasy Tysiąclecia. W dalszej części torowisko poprowadzone będzie w ciągu ul. Bora-Komorowskiego do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław.
Wybudowanych zostanie: sześć zespołów przystankowych z 14 nowymi platformami, most tramwajowo-pieszo-rowerowy nad Kanałem Wystawowym, trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym oraz wiadukt nad obniżoną do poziomu -1 al. Stanów Zjednoczonych (Trasa Łazienkowska).
Rozbudowa sieci tramwajowej trwa
Obecnie w stolicy trwa projektowanie trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę. Wykonawca analizuje teraz trzy warianty obsługi komunikacyjnej połączenia dzielnicy Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Po wyborze docelowego rozwiązania przystąpi do opracowania szczegółowej dokumentacji projektowej.
W planach jest także modernizacja istniejącej infrastruktury tramwajowej. Na te działania miasto dołoży 100 mln zł.
Modernizacja obejmie m.in. wymianę zużytych elementów infrastruktury, dostosowanie parametrów tras do aktualnych standardów technicznych oraz poprawę przepustowości wybranych odcinków. A tam, gdzie jest to technologicznie możliwe, powstaną także zielone torowiska.