Ogromne zainteresowanie potencjalnych kontrahentów i około tysiąc pytań związanych ze specyfikacją zamówienia, które wpłynęły do CPK, przełożyły się na przesunięcie terminu otwarcia ofert w przetargu na drążenie tunelu w Łodzi. Nowy wyznaczony termin to 20 grudnia 2024. Zmiana nie wpłynie na terminową realizację inwestycji. CPK chce podpisać umowę z wykonawcą w II połowie 2025 roku.
To jeden z najważniejszych przetargów ogłoszonych dotąd przez spółkę CPK, a z uwagi na kwestie techniczne jeden z najobszerniejszych, jeżeli chodzi o dokumentację. Prócz umowy, sama specyfikacja warunków zamówienia wraz z załącznikami liczy około 2 tysięcy dokumentów, a część z nich to co najmniej kilkadziesiąt stron. W odpowiedzi na ogłoszony przetarg do CPK wpłynęło około tysiąc pytań od potencjalnych wykonawców, stąd potrzeba przesunięcia terminu otwarcia ofert.
Postępowanie przetargowe cieszy się dużym zainteresowaniem. 25 potencjalnych wykonawców zadawało pytania, wnioskując o zmiany w zapisach umowy, opisu przedmiotu zamówienia lub specyfikacji warunków zamówienia.
Spółka CPK zobligowana zapisami ustawy „Prawo Zamówień Publicznych” musi na bieżąco reagować na pojawiające się pytania i wnioski, również te wypływające z postępowań przed Krajową Izbą Odwoławczą, stąd konieczność zmiany daty otwarcia ofert w przetargu na budowę tunelu w Łodzi. najważniejsze jest wybranie jak najkorzystniejszej oferty i najlepszego wykonawcy do przeprowadzenia zaplanowanych prac, a to wymaga starannego przeprowadzenia postępowania przetargowego. Naszym priorytetem jest wydrążenie tunelu KDP w sposób zapewniający maksimum bezpieczeństwa mieszkańcom Łodzi żyjącym w bezpośredniej bliskości realizowanej inwestycji.
Nowy termin, został wyznaczony na 20 grudnia 2024. Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi na podstawie ceny (ta stanowi 70 proc. kryteriów przetargowych) i kwalifikacji personelu (30 proc.). Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 46 miesięcy od podpisania umowy, którą CPK planuje zawrzeć w II połowie roku. Tak długi okres oceny ofert wynika m.in. z nowych wymagań Komisji Europejskiej dla tego typu kontraktów.
Ogłoszony przetarg na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi, jest ostatnią z trzech kolejowych inwestycji CPK, która czeka na rozpoczęcie. Od września ubiegłego roku realizowane są prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, które realizuje firma Keller Polska i roboty przy budowie komory startowej dla tarczy drążącej TBM na Retkini wykonywane przez firmę Budimex. Po zakończeniu wzmocnienia fundamentów ŁDK, rozpoczną się prace przy budowie komory odbiorczej Fabryczna. Łódzki tunel CPK, będzie miał średnicę ok. 14 metrów i ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Budowa tunelu dla pociągów dalekobieżnych w standardzie KDP, którą realizuje CPK, jest skoordynowana z trwającą w Łodzi budową tunelu PKP Polskich Linii Kolejowych – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego.
Źródło: CPK