UTK: Jak przewoźnicy kolejowi ubezpieczali się w 2023 roku

2 tygodni temu

Każdy przewoźnik – zarówno pasażerski, jak i towarowy – musi posiadać zabezpieczenie finansowe. Może to być umowa ubezpieczenia OC lub umowa gwarancji ubezpieczeniowej. Urząd Transportu Kolejowego przeanalizował stan ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych w 2023 r. 44% przewoźników ubezpieczyło się na kwotę wyższą niż minimalna wymagana. To spadek o 18 punktów procentowych w porównaniu z 2022 r.

UTK do analizy wybrał przewoźników kolejowych, którzy:

  • w 2023 r. byli uprawnieni do wykonywania przewozów (posiadali aktualną licencję i certyfikat bezpieczeństwa lub świadectwo bezpieczeństwa wydane przez Prezesa UTK),
  • byli aktywni, czyli wykonali w 2023 r. pracę eksploatacyjną,
  • posiadali polisę ubezpieczeniową na więcej niż 6 miesięcy 2023 r.

Większość badanych przewoźników kolejowych korzysta z infrastruktury ogólnodostępnej. Obowiązuje ich minimalna suma ubezpieczenia OC na równowartość 2,5 mln euro. W 2022 r. ponad połowa tych przewoźników posiadała polisę OC na kwotę wyższą niż wymagane minimum. W 2023 r. było ich mniej – 52 ze 119 przewoźników. Wśród przewoźników pasażerskich 80% przedsiębiorstw ubezpieczyło się w 2023 r. na kwotę wyższą od minimalnej sumy gwarancyjnej. Wśród przewoźników towarowych było ich 38%.

UTK przeanalizował także wysokość sumy gwarancyjnej w umowach, którą zawarły przedsiębiorstwa z największym udziałem pracy przewozowej. Średnia dla przewoźników pasażerskich wyniosła niemal 64,4 mln zł, dla towarowych – ok. 130,6 mln zł.

Badanie UTK objęło 3 przewoźników, którzy są jednocześnie zarządcą infrastruktury, po której realizowane są przewozy. Średnia wartość ich polis OC wyniosła prawie 21,7 mln zł – podobnie jak w 2022 r. Wszyscy zawarli umowy na sumy wyższe niż wymagane.

Z sieci wąskotorowej korzysta 3 przewoźników, którzy zostali poddani analizie. Średnia ich polis OC wyniosła 479,4 tys. zł. Jeden z przewoźników zdecydował się na ubezpieczenie równe przepisowemu minimum, pozostali dwaj wybrali wyższe kwoty.

Minimalna wysokość sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC wynika z przepisów prawa. Jest równowartością w złotych:

  • 100 tys. euro dla operatorów kolei wąskotorowej,
  • 250 tys. euro dla przewoźników, którzy korzystają z infrastruktury, którą zarządzają,
  • 2,5 mln euro dla pozostałych przewoźników.

Tę wartość oblicza się na podstawie kursu średniego euro, który Narodowy Bank Polski ogłosił po raz pierwszy w roku, w którym została zawarta umowa ubezpieczenia. Na 2023 r. było to 4,6784 zł.

Szczegóły dotyczące ubezpieczenia OC przewoźników można znaleźć w opracowaniu „Badanie poziomu zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych w 2023 r.”

Źródło: UTK
Fot. Sektorkolejowy

Idź do oryginalnego materiału