W grudniu polski e-commerce w lepszej kondycji, niż przed rokiem

10 miesięcy temu

W grudniu br. wartość wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce wyniosła 140 pkt (wartość wyjściowa wynosi 100 pkt – styczeń 2022). Przed miesiącem odczyt wynosił 150 pkt, a rok temu 137 pkt.

Analiza danych indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, iż ich sprzedaż w internecie w grudniu 2023 r. była wyższa od tej przed rokiem o 2,4 proc. Na ten wynik składa się 1,4 proc. wzrost liczby zamówień (r./r.) oraz wzrost średniej wartości zamówienia do 179 zł (1 proc. r./r.).

W relacji do listopada 2023 r. najnowszy odczyt BaseLinker Index wyróżnia się spadkiem sprzedaży o 6,5 proc. Składa się na to spadek średniej wartości zamówienia o 9,3 proc. przy wzroście liczby zamówień o 3,1 proc.

Grudniowe dane pokazują, jak bardzo sprzedaż za granicę napędza polski e-handel. Wartość sprzedaży cross-border r./r. wzrosła o niemal 13 proc., co przy wzroście sprzedaży krajowej w tym samym okresie jedynie o 0,6 proc. robi bardzo duże wrażenie.

W 2023 r. wartość sprzedaży wzrosła o 10 proc. (r./r.). Wzrost wynikał z 5 proc. wzrostu liczby zamówień oraz 4 proc. wzrostu średniej wartości koszyka. Udział sprzedaży cross-border wzrósł z 15 proc. w 2022 r. do 17 proc. w 2023 r.

Przed miesiącem rekord

Analitycy platformy BaseLinker – największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker Index. W grudniu 2023 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 140 punktów. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część obrotów polskiego e-commerce. Wartość bazowa – na poziomie 100 pkt, będąca punktem odniesienia do odczytów indeksu w kolejnych miesiącach, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r. Najnowszy BaseLinker Index jest wyraźnie niższy niż w listopadzie – przed miesiącem wynosił on rekordowe 150 pkt.

– Podobnie jak w poprzednim roku wartościowo sprzedaż w grudniu była słabsza niż w listopadzie. Stało się to pomimo rekordowej liczby zamówień. Rekordy w liczbie zamówień obserwowaliśmy zarówno o ile chodzi o cały miesiąc, jak i pojedynczy dzień – poniedziałek 18 grudnia był dniem z najwyższą liczbą zamówień w osiemnastoletniej historii BaseLinker. Wartościowa sprzedaż w ujęciu miesięcznym spadła za sprawą ponad 9 proc. niższej niż w listopadzie średniej wartości koszyka. Dobrze radziła sobie kategoria “dziecko”, gdzie względem listopada zaobserwowaliśmy wyraźne wzrosty, słabiej natomiast rodziła sobie kategoria “moto” – zaznacza Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker.

Z przeanalizowanych i zagregowanych w BaseLinker Index danych wynika, iż w grudniu 2023 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 2,4 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 1,4 proc., a średnia wartość ich koszyka wzrosła o 1 proc. Sprzedaż w grudniu była o 6,5 proc. niższa niż w listopadzie, a odpowiadał za to spadek średniej wartości zamówienia (z 197,5 zł w listopadzie do 179,1 zł w grudniu) rekompensowany częściowo wzrostem liczby zamówień o 3,1 proc. (m./m.)

Ponownie potwierdza się kluczowa rola sprzedaży za granicę, napędzająca polski e-handel. Wartość sprzedaży cross-border od grudnia 2022 r. wzrosła o niemal 13 proc., przy wzroście sprzedaży krajowej w tym samym okresie o zaledwie 0,6 proc.

– Jako BL Paczka pracujemy zarówno z dużymi, jak też mniejszymi sprzedawcami. Podczas gdy najwięksi sprzedawcy obecni w BaseLinker Index odnotowali wzrost liczby zamówień o ponad 3 proc. w odniesieniu do listopada, średnia liczba paczek nadanych przez każdego aktywnego w grudniu klienta BL Paczki była o ponad 20 proc. wyższa niż w listopadzie. Liczba paczek wysłanych za naszym pośrednictwem za granicę także była wyraźnie wyższa niż w listopadzie (o prawie 10 proc.) – komentuje Marcin Kuksinowicz, CEO BL Paczki.

Idź do oryginalnego materiału