Whisky Glenmorangie od lat szczyci się tytułem najpopularniejszego single malta wśród Szkotów. Dzisiaj chciałbym przybliżyć Wam historię oraz samą whisky, a także wiele ciekawostek, które wiążą się z tą sławną destylarnią. Z uwagi na fakt, iż whisky ta od lat obecna jest na naszym rynku, jest ona dobrze ugruntowana i znana przez wielu konsumentów. Mam nadzieję, iż część z nich dotrze tutaj, aby dowiedzieć się o swojej ulubionej whisky jeszcze więcej.
Lokalizacja destylarni – szkockie Highlands
Destylarnia na farmie Morangie leżącej w północnej części szkockich Highlands powstała w 1843 roku przez rozbudowę lokalnego browaru i zaczęła produkować whisky w 1849.
Miejsce to znajduje się nieopodal starszej o około 50 lat destylarni Balblair. Inni sławni sąsiedzi tej destylarni to destylarnie Dalmore i Teaninich. Lokalizacja owej farmy nie była miejscem przypadkowym. Jej właściciele, bracia William i John Mathesen, wybrali miejsce, które miało ugruntowane tradycje w nielegalnych gorzelnictwie.
Historia Destylarni
W 1887 roku destylarnia przeszła przebudowę. Wprowadzono wtedy bardzo wysokie alembiki przywiezione z destylarni ginu John Taylor, a firma zmieniła nazwę na Glenmorangie Company Distillery Limited. W 1918 roku destylarnię kupiło dwóch udziałowców: Durham oraz MacDonald & Muir Ltd, która później stała się jedynym właścicielem, w którego władaniu znajdowały się także destylarnie Ardbeg i Glen Moray. Warto dodać, iż swoją dzisiejszą pozycję destylarnia zawdzięcza faktowi, iż latach 90 stosowała on nowoczesne (na owe czasy) techniki marketingowe co w świecie whisky nie było do tej pory oczywistością. W 2004 roku wszystkie 3 gorzelnie zostały sprzedane firmie LVMH. Firma ta gwałtownie wyzbyła się destylarni Glen Moray sprzedając ją francuskiej firmie La Martiniquaise i jednocześnie skupiając się na niezwykle skutecznym marketingu swoich marek (do LVMH należy także sławna destylarnia Ardbeg).
Ciekawostka
Przez wiele lat w destylarni pracowało zaledwie 16 osób, których określano mianem „The 16 men of Tain” jednak w 2008 produkcja zostałą powiększona i zespół produkcyjny liczy teraz 24 osoby, które od tego roku nazywają się „The men of Tain”
Technologia w desylarni
W 1980 roku zaprzestano słodowania na własne potrzeby, a liczba alembików została podwojona z 2 na 4, a w 1990 po raz kolejny z 4 do 8. Później w 2008 i 2009 zwiększono liczbę alembików do 12. Alembiki w destylarni Glenmorangie są replikami wspomnianych alembików z XIX w., które zamontowano w 1887 i szczycąc się wysokością 8m zaliczają się one do najwyższych w Szkocji. Konkurować mogą z nimi tylko alembiki w destylarniach Bunnahabhain i Isle of Jura. Glenmorangie w tej chwili ma możliwość produkcji do 6M litrów alkoholu rocznie co czyni ją dużą destylarnią. Beczki podobno używane są tylko dwukrotnie, a beczki finiszujące zawsze deponowane są w tradycyjnych magazynach gdzie leżakują maksymalnie trzy rzędy beczek z dużym dostępem powietrza.
Obecnie produkcją w destylarni kieruje Dr Bill Lumsden, który jest prominentną postacią szkockiego świata whisky i słynie z ochoczego eksperymentowania.
Marketing marki
Najsławniejszą zasługą whisky Glenmorangie jest wprowadzenie do portfolio whisky finiszowanych w połowie lat 90 XXw. Destylarnia wypuściła wtedy edycje finiszowane w beczkach po Sherry, Porto i Madeirze. Co ciekawe, w owym czasie było więcej destylarni stosujących finiszowanie, a pionierem była tu destylarnia Auchroisk). Ćwierć wieku później, w 2020 tzw. „wood management”, czyli stosowanie różnych typów drewna do leżakowania dalej pozostaje wiodącym nurtem marketingowym w świecie whisky. Jak widać, wyczucie rynku przez włodarzy destylarni Glenmorangie bez wątpienia jest imponujące.
Ciekawostka
Obecnie promowana kampania marketingowa jest nieco zabawna. Otóż jednym z wyróżników whisky Glenmorangie są wspomniane powyżej, okazałe i wysokie alembiki, które sięgając 8 m, dorównują wysokością dorosłej żyrafie. Wspominałem już, iż w tym artykule jest mnóstwo wiedzy, która naprawdę się przyda?
Portfolio whisky Glenmorangie
Jak wspomniano powyżej, portfolio destylarni Glenmorangie jest bardzo szerokie jak na whisky tego formatu (zwykle najbardziej popularne whisky nie są dostępne w takiej mnogości edycji).
Wersje podstawowe
Bez wątpienia dla destylarni najważniejsze są tzw. „podstawki”, czy whisky w wersjach najbardziej dostępnych – podstawowych. Są to:
- Glenmorangie 10 yo The Original – leżakowana w beczkach po bourbonie
- Glenmorangie Quinta Ruban – finiszowana w beczkach po porto
- Glenmorangie Lasanta – finiszowana w beczkach po sherry
- Glenmorangie Nectar d’Or – finiszowana w beczkach po Sauternes.
„Podstawki” to jednak tylko część rozbudowanej oferty Glenmorangie.
Edycje Prestiżowe
To rozlewy whisky, które destylarnia uznała za wybitnie interesujące, a jednocześnie posiada je w bardzo niewielkich ilościach. Pojawiają się tutaj głównie roczniki, a na doczepkę załapały się także szerzej dostępne Glenmorangie 18yo i Signet.
Private Editions
To coroczne edycje eksperymentalne. Jak przykłady prezentuje opisywane na MilerPije.pl (linkina dole) edycje Allta i Spios.
Degustacja whisky Glenmorangie
Na blogu znajdziecie też osobne wpisy poświęcone degustacjom rozmaitych whisky. Oto co opisałem w przeszłości w odniesieniu do omawianej dzisiaj destylarni:
- Glenmorangie 10 yo The Original
- Glenmorangie Quinta Ruban
- Glenmorangie Allta
- Glenrmoangie Spios