Litewska spółka Maxima Grupe ogłosiła zakończenie strategicznej transakcji sprzedaży dwóch spółek na rzecz PARETAS B.V., podmiotu należącego do grupy „Vilniaus prekyba”. Zmiany te obejmują m.in. sprzedać udziałów w Emperia Holding, operatorze sieci handlowej Stokrotka.
Transakcje te są kluczowym elementem trwającej restrukturyzacji grupy UAB „Vilniaus prekyba”, która została zapowiedziana w październiku.
Geograficzny podział biznesu
Plan zakłada podział grupy na dwie strukturalnie odrębne i niezależne części do pierwszej połowy 2027 roku – spółki działające w regionie bałtyckim, zarządzane przez UAB „Vilniaus prekyba”, oraz przedsiębiorstwa działające w innych krajach (m.in. w Polsce i Bułgarii), zarządzane przez PARETAS B.V. Nadrzędną spółką dla obu podmiotów – UAB „Vilniaus prekyba” i PARETAS B.V. – pozostanie METODIKA B.V.
Maxima Grupe będzie przez cały czas zarządzać sieciami handlowymi „MAXIMA” działającymi w krajach bałtyckich, sklepem e-commerce „Barbora” oraz spółkami „FRANMAX” i „MAXIMA International Sourcing”.
Rozwój sieci
W 2024 roku sieć stokrotka osiągnęła przychody na poziomie 1,9 mld euro. Posiadała 981 sklepów. W tym samym roku bułgarski „T Market” wygenerował 294 miliony euro przychodów i prowadził 133 sklepy.
Inwestycje w środki trwałe w pierwszej połowie 2025 roku wyniosły 67 milionów euro, co oznacza spadek o 30 milionów euro w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Spośród 23 nowych sklepów otwartych w pierwszej połowie roku, 14 znajdowało się w Polsce, 7 w Bułgarii, a 2 na Litwie. Inwestycje w renowacje sieci pozostały na podobnym poziomie do ubiegłego roku.

2 godzin temu

![Damian Kołata, 7R: czas na nowe lokalizacje [KOMENTARZ]](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2025/12/damian-kolata-7r.jpg)


![[RAPORT] Colliers: polski kapitał napędza inwestycje w nieruchomości](https://retailnet.pl/wp-content/uploads/2025/10/park-handlowy2.jpg)


