Wojciech Kamiński, Maxi Zoo: na rynku brakuje atrakcyjnych lokalizacji [KOMENTARZ]

8 miesięcy temu

Dostępność lokalizacji pod nowe inwestycje to od lat prawdziwe wyzwanie. Mówię to z perspektywy naszej sieci oraz całej branży. Ciężko znaleźć atrakcyjną lokalizację z odpowiednio dużą powierzchnią. Research oraz działania administracyjne to często procesy zajmujące kilka lat. Ważne zatem, żeby trzymać rękę na pulsie i planować z dużym wyprzedzeniem – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający sieci Maxi Zoo.

Ubiegły rok obfitował w wiele innowacji i ważnych wydarzeń dla całej organizacji. Przede wszystkim otworzyliśmy setny sklep w Polsce. Udało nam się tego dokonać w nieco ponad dekadę. Wprowadziliśmy nowy format sklepów stacjonarnych. Chcieliśmy tym samym dostarczyć naszym klientom innych, pozytywnych doświadczeń zakupowych i daliśmy im możliwość poznania Maxi Zoo na nowo. W dwóch naszych obiektach wprowadziliśmy innowacyjne rozwiązania. Na warszawskiej Sadybie pojawiał się Meat Corner – przestrzeń dla opiekunów, którzy odżywiają zwierzęta dietą BARF. Z kolei w setnym sklepie w łódzkiej Manufakturze otworzyliśmy gabinet weterynaryjny. W niedalekiej przyszłości chcemy, aby podobne usługi pojawiły się w każdej naszej placówce. W minionym roku udało nam się z sukcesem zrealizować strategię ekspansji i otworzyć 30 nowych placówek. Uruchomiliśmy również kampanię “Nasza niska cena”, która pozwoliła utrzymać stałe ceny niemal 600 produktów.

Inwestycje w projekty ESG

Z euforią mogę potwierdzić, iż wykonaliśmy wszystkie postawione sobie cele, również te z obszaru ESG. Pomaganie potrzebującym zwierzętom jest nam szczególnie bliskie, dlatego każdego roku z przyjemnością podejmujemy własne inicjatywy charytatywne. Nasze dwie flagowe akcje to “Przyjaźń Łączy-Wspólnie dla Zwierząt” oraz “Świąteczna pomoc zwierzętom w potrzebie”. W ramach pierwszej ściśle współpracujemy z GOPR. Zbieramy środki, które następnie są przekazywane na wsparcie i rozwój czworonożnych ratowników. Akcja ma dużą skalę i dzięki niej psy ratownicze mogą trenować pod kątem najlepszych specjalistów na świecie. “Świąteczna pomoc zwierzętom w potrzebie” wspiera schroniska, domy tymczasowe, a także organizacje, fundacja i stowarzyszenia, które pomagają zwierzętom. W ramach akcji, od listopada do końca grudnia w sklepach stacjonarnych pojawiają się choinki udekorowane bombkami z marzeniami zwierząt. Klienci mogą je spełniać, zostawiając pod drzewkami wymienione na kartkach produkty. To nie wszystko. Każdy nasz sklep ma podpisaną umowę ze schroniskiem lub stowarzyszeniem działającym na rzecz zwierząt i pomoc tym podmiotom świadczymy przez cały rok. W końcu szczęśliwsze zwierzęta to szczęśliwsi ludzie.

Rola e-commerce

Dynamika, jaką możemy dostrzec w sektorze e-commerce, napędza całą branżę handlową. Konsumenci regularnie robią zakupy w sieci i oczekują rozwiązań ściśle dopasowanych do ich preferencji. Równie chętnie odwiedzają sklepy stacjonarne, dlatego nie dziwi mnie wzrost znaczenia omnichannelowości. Dziś, marki muszą być obecne w świecie offline i online oraz dostosowywać się do zmieniających się trendów i oczekiwań. Oferowanie swobody i wyboru najwygodniejszej ścieżki zakupowej jest najważniejsze dla budowania długotrwałych relacji z kupującymi.

Inflacja wpływa na branżę

Inflacja w 2023 roku wywarła znaczący wpływ na sektor handlu, zmuszając do adaptacji sprzedawców oraz konsumentów. Wzrost kosztów operacyjnych, w tym cen surowców i energii, wywołał presję na marże zysku i skłonił detalistów do podnoszenia cen produktów. Z kolei konsumenci, reagując na inflację, stali się bardziej ostrożni w swoich decyzjach zakupowych, często wybierając produkty o lepszym stosunku jakości do ceny. Wzrosła popularność zakupów online oraz zainteresowanie produktami drugiego wyboru. W obliczu zmieniających się preferencji konsumentów, wiele firm handlowych zaoferowało więcej promocji i rabatów, a także zainwestowało w technologie zwiększające efektywność operacyjną. W tym okresie nastąpił również wzrost zainteresowania własnymi markami detalistów, które oferowały tańsze alternatywy dla markowych produktów. Mogę powiedzieć, iż inflacja stała się katalizatorem zmian w strategiach sprzedaży oraz zakupów.

Wyzwania w 2024 roku

Bieżący rok stoi pod znakiem dalszego rozwoju sztucznej inteligencji. Myślę, iż firmy coraz chętniej będą korzystały z potencjału AI, aby jeszcze mocniej zwiększać pozytywne doświadczenia zakupowe konsumentów. Z drugiej strony konsumenci będą stawiać na szczerość i emocje w relacjach z markami. Niezmiennie dużą rolę w trendach konsumenckich odegra ekologia. Konsumenci dalej będą zwracać uwagę na zrównoważony rozwój marek i ich działania pozytywnie wpływające na środowisko. Poziom świadomości ekologicznej już teraz stoi na wysokim poziomie, co skutecznie eliminuje działania washingowe. Firmy muszą podejmować działania, które wnoszą realną wartość, inaczej mogą narazić się na kryzysy wizerunkowe. najważniejsze będzie też wsłuchiwanie się w potrzeby kupujących, aby serwować dopasowane rozwiązania tu i teraz.

Niedziele handlowe, wyższa płaca minimalna

Jako Maxi Zoo dostosujemy się do tych nowych wymagań rynku. Zniesienie ograniczeń w handlu w niedziele to z pewnością pozytywny wpływ na sektor handlu detalicznego. Zwiększona liczba dni handlowych przełoży się na potencjalny wzrost sprzedaży. Konsumenci otrzymają również większą elastyczność w planowaniu zakupów. Pracownicy w branży handlowej będą mogli borykać się z problemami natury work-life balance, a praca w niedzielę może wpłynąć na ich życie osobiste i rodzinne. To co dla jednych staje się utrudnieniem, dla drugich może okazać się szansą. Myślę tutaj np. o studentach, którzy dzięki pracy w weekendy mogą zdobyć doświadczenie.

Podwyższenie płacy minimalnej może mieć mieszane skutki dla sektora handlu. Z jednej strony oznacza to wzrost kosztów pracy dla przedsiębiorstw handlowych. Z drugiej strony poprawia to jakość życia naszych pracowników, co przekłada się na ich motywację do pracy. Co więcej, taka podwyżka prowadzi do zwiększania ogólnej konsumpcji i popytu na produkty. Firmy mogą natomiast decydować się na wprowadzenie podwyżek cen, automatyzację niektórych procesów, a w ostateczności redukcję etatów. W Maxi Zoo stawiamy na dynamiczny rozwój, również w zakresie zatrudnienia. 30 nowych sklepów w rok to nowe miejsca pracy dla osób z różnych regionów Polski. Budowanie silnego zespołu ekspertów jest kluczową składową naszego sukcesu.

Autorem komentarza jest Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający sieci Maxi Zoo.

Idź do oryginalnego materiału