Wrocławska rewolucja tramwajowa trwa. Do miasta dotarł pierwszy z szesnastu tramwajów Pesa Twist 146N, zamówionych w ramach prawa opcji. To drugi etap kontraktu z bydgoskim producentem i kolejny krok w kierunku pełnej modernizacji floty.
Nowy tramwaj został dostarczony do Wrocławia wcześniej, niż zakładał harmonogram. W praktyce oznacza to nie tylko sprawną realizację umowy, ale także gotowość producenta do utrzymania wysokiego tempa dostaw. Pojazd przejdzie teraz proces homologacji i testy techniczne, by jeszcze w tym roku przewieźć pierwszych pasażerów.
Każdy nowoczesny tramwaj, który trafia do Wrocławia, to inwestycja w przyszłość miasta i wygodę pasażerów. Wrocławska komunikacja miejska zmienia się! 913 mln zł – to wartość kontraktów związanych z wielką modernizacją taboru szynowego we Wrocławiu od 2019 roku do dziś. Kupiliśmy za to niskopodłogowe tramwaje i zrobiliśmy kapitalne remonty tych, które po naszych ulicach już jeździły […] Przyjazd pierwszej Pesy z opcji przed planowanym terminem to dowód partnerskiej współpracy z producentem i wspólnego zaangażowania w rozwój miejskiego transportu – podkreślał Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Jaki jest tramwaj Pesa Twist?
Pesa Twist 146N to w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy tramwaj zaprojektowany specjalnie dla Wrocławia. Może przewieźć około 200 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Na pokładzie znalazły się udogodnienia, które dziś stają się standardem w komunikacji miejskiej: klimatyzacja, ładowarki USB, rampa dla wózków, miejsce dla osoby z psem przewodnikiem oraz pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących.
Komfort i bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Wnętrze tramwaju zaprojektowano z myślą o trwałości i komforcie. Podłoga jest antypoślizgowa, poręcze mają wbudowane oświetlenie ułatwiające orientację osobom niedowidzącym, a system monitoringu obejmuje zarówno wnętrze, jak i otoczenie pojazdu. Ponadto, jak podkreśla producent, siedzenia są wandaloodporne.
Pasażerowie zwracają uwagę, iż nowe tramwaje są ciche, wygodne i bezpieczne – i takie właśnie są Pesy Twisty […] Pojazdy te są również energooszczędne: potrafią odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazywać ją z powrotem do sieci. To kolejny krok w stronę ekologicznego transportu miejskiego – wskazywał Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK.
Tak zaprojektowany tabor pozwoli MPK Wrocław nie tylko zwiększyć komfort podróży, ale też ograniczyć koszty eksploatacji i zużycie energii.



Modernizacja wrocławskiej floty tramwajowej
Podpisany w 2021 r. kontrakt z Pesą obejmował zakup 24 tramwajów z możliwością rozszerzenia o kolejne 16. MPK skorzystało z opcji, dzięki czemu po zakończeniu dostaw na wrocławskich torach kursować będzie łącznie 40 Twistów 146N. Wartość całego zamówienia przekracza 337 mln zł.
Po zakończeniu dostaw stolica Dolnego Śląska będzie dysponować 86 nowoczesnymi tramwajami – 46 Moderusów Gamma i 40 Twistów, co znacząco odmłodzi flotę MPK.
Zakup 40 tramwajów Pesa Twist i 46 Moderusów Gamma to dopiero początek. Przed nami wymiana ostatnich pojazdów wysokopodłogowych, zakup nowych pojazdów mających obsłużyć powstające trasy i budowa zupełnie nowej zajezdni. To ogromne wyzwanie, ale też szansa, by Wrocław stał się liderem zrównoważonego transportu miejskiego w Polsce – podsumował Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Wrocław
Zobacz również: