Wrocławski węzeł kolejowy w zawieszeniu. Dwa lata analiz, zero konkretów

19 godzin temu
Zdjęcie: Moody foggy railway tracks in a misty landscape, evoking travel and mystery.


Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na interpelację posłanki Pauliny Matysiak w sprawie modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Z pisma wynika, iż mimo upływu dwóch lat od poprzednich zapowiedzi, większość kluczowych inwestycji pozostaje w fazie koncepcyjnej.

Resort potwierdził zakończenie w grudniu 2023 roku prac nad Studium Wykonalności dla linii C-E 59 na odcinku Święta Katarzyna – Wrocław Brochów – Wrocław Muchobór/Wrocław Kuźniki. w tej chwili realizowane są prace projektowe i pozyskiwanie decyzji administracyjnych. Natomiast Wstępne Studium Wykonalności dla całego węzła wciąż znajduje się na etapie przygotowywania koncepcyjnych układów torowych.

PKP PLK i CPK opracowują wspólną wizję

Ministerstwo informuje o wewnętrznych pracach koncepcyjnych prowadzonych przez PKP PLK we współpracy ze spółką CPK. Celem jest opracowanie docelowego układu torowego, który ma obsłużyć zarówno koleje dużych prędkości, zwiększony ruch aglomeracyjny i regionalny, jak i transport towarowy, w tym intermodalny.

W ramach tych analiz rozważana jest budowa nowego przystanku Wrocław Arkady oraz rozbudowa estakady kolejowej między Wrocławiem Głównym a Wrocławiem Grabiszynem do układu czterotorowego. To odpowiedź na rosnące potrzeby komunikacyjne miasta, które od lat boryka się z przeciążeniem infrastruktury kolejowej.

Dworzec Świebodzki czeka na swoją kolej

Rozpoczęcie prac na historycznej stacji Wrocław Świebodzki zaplanowano dopiero na 2027 rok. Dworzec, który od lat pozostaje wyłączony z ruchu pasażerskiego, został uwzględniony w analizach potrzeb inwestycyjnych PKP S.A., jednak dalsze działania uzależnione są od postępów PKP PLK.

Ta informacja może rozczarować mieszkańców, którzy liczyli na szybsze przywrócenie do życia tego ważnego punktu na mapie miasta. Dworzec Świebodzki mógłby znacząco odciążyć Dworzec Główny i poprawić dostępność kolei dla mieszkańców zachodniej części Wrocławia.

Harmonogram? Nieznany

Najbardziej wymowny fragment odpowiedzi ministerstwa dotyczy harmonogramu prac. Po zakończeniu analiz PKP PLK będzie dopiero badać możliwości finansowe i pracować nad kalendarzem robót. „Określenie dokładnego harmonogramu prac nie jest w tej chwili możliwe” – przyznaje wiceminister Piotr Malepszak.

To oznacza, iż mimo wieloletnich zapowiedzi i podpisanego jeszcze w 2019 roku listu intencyjnego między PKP, władzami Wrocławia i województwa dolnośląskiego, kompleksowa modernizacja węzła pozostaje w sferze planów bez konkretnych dat realizacji.

Wrocław potrzebuje działań, nie kolejnych studiów

Sytuacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego staje się coraz bardziej krytyczna. Dynamiczny rozwój przewozów regionalnych, rosnące zapotrzebowanie na transport kolejowy w aglomeracji oraz perspektywa włączenia miasta w sieć kolei dużych prędkości wymagają zdecydowanych działań inwestycyjnych.

Tymczasem mieszkańcy i pasażerowie otrzymują jedynie zapewnienia o trwających analizach i pracach koncepcyjnych. Brak jasnego harmonogramu i pewności finansowania sprawia, iż modernizacja jednego z najważniejszych węzłów kolejowych w Polsce pozostaje w zawieszeniu. Każdy kolejny rok zwłoki to rosnące koszty społeczne i ekonomiczne – zatłoczone pociągi, ograniczone możliwości uruchamiania nowych połączeń oraz zwiększony ruch samochodowy w mieście, które powinno stawiać na zrównoważony transport.

Idź do oryginalnego materiału