Wyszukiwanie wspomagane AI – RAPORT

1 dzień temu

Agencja Altavia Kamikaze + K2 opublikowała raport „Nowa rzeczywistość wyszukiwania: GEO, SGE – czyli SEO w 2025 r.”. W obliczu rosnącego znaczenia Generative Engine Optimization (GEO) w marketingu internetowym, firmy, które jako pierwsze dostosują się do tych zmian, mogą zyskać realną przewagę rynkową. Z raportu wynika, iż znaczącą przewagę w Share of Voice (SOV) uzyskują marki, które zbudowały szerokie ekosystemy (jak np. Amazon, Google czy Microsoft) lub są dominującymi platformami usługowymi (np. Allegro czy OLX). Bardzo wysokie SOV mogą również osiągnąć marki specjalistyczne, takie jak np. XTB, LELO czy Vision Express. Wyniki raportu pokazują, iż marki, które uzyskują wysokie SOV koncentrują się na dostarczaniu treści, które precyzyjnie odpowiadają na złożone intencje użytkownika i są bogate w kontekst, co z kolei umożliwia algorytmom AI budowanie silnych skojarzeń.

Raport przedstawia dogłębną analizę wyszukiwania wspomaganego sztuczną inteligencją (AI Search), opartą na metryce Share of Voice (SoV) dla zdefiniowanych kategorii. Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem narzędzia Chatbeat i zidentyfikowało TOP 20 marek pod względem SoV w każdej kategorii, co pozwoliło na kompleksową ocenę ich widoczności i dominacji w dynamicznie rozwijającym się ekosystemie AI.

Raport obejmuje 2000 brandów w 40 kategoriach. Średnie SoV wyniosło 59,25%, mediana 40,34%, maksymalne 791,34%, natomiast minimalne 0,65%.

Szeroki rozstęp wartości SoV – od bliskich zera do prawie 800% – wskazuje na ekstremalnie zróżnicowany i dynamiczny krajobraz konkurencyjny w różnych segmentach AI Search. Mediana SoV na poziomie 40.34% sugeruje, iż znaczna część marek, choć obecna w TOP 20, zajmuje niższe pozycje, często oscylujące wokół pewnego „bazowego” poziomu widoczności.

Szczegółowa analiza Share of Voice wyodrębniła m.in. absolutnych liderów, którymi są OLX (SoV na poziomie 791,34% w kategorii Ogłoszeń), XTB (738,08% w kategorii Platform inwestycyjnych), LELO (418,23% w kategorii Erotyki), mBank (396,99%, Platformy inwestycyjne), Allegro (332,70% w Motoryzacji i 303,02% w Ogłoszeniach), DOZ (325,36%, Apteki internetowe). Wśród pozostałych liderów, którzy w swoich kategoriach osiągnęli SoV powyżej 200% znaleźli się m.in.: Empik, Vision Express, PZU, eBilet, Leroy Merlin, Nike, Apart, home.pl czy Orange.

Najbardziej wszechobecną marką w raporcie jest Allegro, które trafiło do aż 18 kategorii, a wysokie SoV w wielu z kategorii świadczy o jej roli jako kluczowej platformy transakcyjnej w polskim internecie. Amazon jest obecny w 13 kategoriach, co potwierdza globalną strategię marki do bycia „sklepem dla wszystkiego” i skuteczność adaptacji do różnych rynków.

Niektóre marki (Media Expert, Samsung, Leroy Merlin, IKEA, OLX, Rossmann, Empik, Euro RTV AGD oraz Zalando), są obecne w więcej niż jednej kategorii.

W kilku kategoriach dominacja lidera rankingu jest przytłaczająca: w kategorii Ogłoszenia jest to OLX, w kategorii Platform inwestycyjnych niekwestionowanym liderem jest z kolei XTB natomiast w kategorii Erotyki jest to LELO.

W niektórych kategoriach różnica pomiędzy 1. i 2. miejscem jest minimalna, co oznacza szczególnie zaciętą konkurencję na szczycie. Przykładowo w kategoriach: Urządzenia i narzędzia, Prace budowlane i renowacyjne, Telefonia komórkowa i akcesoria, Zoologia i akcesoria dla zwierząt oraz Bielizna różnica wyniosła zaledwie 2-3 punkty procentowe. Ciekawie w tym kontekście wygląda rozkład wyników w kategorii Branży ślubnej, w której niejako na pierwszym miejscu znalazło się aż 7 marek z dokładnie tym samym wynikiem – 39,8%, a marki na kolejnych 13 miejscach zanotowały również te same wyniki – po 18,7%.

W kilku kategoriach zanotowano z kolei średnie najniższe SoV. Na podstawie tych wyników można wywnioskować, iż albo rynek w tych kategoriach jest rozdrobniony, z dużą liczbą mniejszych graczy albo te branże nie są jeszcze w pełni zoptymalizowane pod kątem wyszukiwania AI, co oznacza, iż potencjał marek inwestujących w tę przestrzeń jest niewykorzystany.

Raport jednoznacznie pokazuje, iż era AI Search rewolucjonizuje sposób, w jaki marki osiągają widoczność online. Sukces zależy nie tylko od tradycyjnych metod SEO, ale przede wszystkim od umiejętności bycia zrozumianym i docenionym przez algorytmy AI, dostarczania wartościowych treści odpowiadających na złożone intencje użytkowników oraz budowania silnego autorytetu w swojej dziedzinie. Firmy, które proaktywnie zaadaptują się do tych zmian, zyskają znaczącą przewagę konkurencyjną w przyszłości.

  • AI zmienia reguły gry w wyszukiwaniu – ale to nie znaczy, iż SEO przestaje być ważne. Wręcz przeciwnie. Teraz liczy się nie tylko to, czy jesteś widoczny, ale jak jesteś postrzegany. Widoczność w AI Search to nie tylko techniczne SEO, ale całościowa obecność marki w cyfrowym świecie – jej autorytet, spójność komunikacji i wiarygodność. Modele językowe, takie jak ChatGPT, już dziś wpływają na decyzje zakupowe milionów ludzi. Nie tylko pokazują informacje – one rekomendują. To nowa era SEO, w której liczy się zdolność marki do budowania zaufania dla sztucznej inteligencji. Raport pokazuje, kto już działa świadomie i skutecznie, a kto – jeżeli nie zareaguje – zostanie po prostu pominięty – mówi Mateusz Rzetecki, seo&cm director w Altavia Kamikaze + K2.
  • Jesteśmy świadkami największej rewolucji technologicznej naszych czasów. Po raz pierwszy od dekad Google traci swoją dominującą pozycję w świecie wyszukiwania, a użytkownicy coraz częściej kierują się po rekomendacje do narzędzi opartych na sztucznej inteligencji – takich jak ChatGPT. To ogromna zmiana paradygmatu. Modele językowe – ChatGPT, Claude czy DeepSeek – przestają być tylko ciekawostką technologiczną, a stają się nowym źródłem wiedzy, opinii i decyzji zakupowych dla miliardów ludzi na całym świecie. ChatGPT generuje dziś blisko 5 miliardów wizyt miesięcznie, co czyni go jednym z najpotężniejszych kanałów dystrybucji informacji o markach. To, jak opisywana jest Twoja marka w tych modelach, nie jest dziełem przypadku – możesz (i powinieneś) na to wpływać. Pozycjonowanie marki w AI to dziś nie tylko kwestia widoczności. To inwestycja w wiarygodność. Dla marketerów to niepowtarzalna szansa. Dla tych, którzy ją przegapią – ryzyko pozostania w cieniu nowej ery Internetu – Michał Sadowski, CEO Chatbeat & Brand 24.

Link do ściągnięcia raportu: https://k2precise.pl/raport-ai-search/

***

O RAPORCIE

Zestaw danych został wygenerowany w kwietniu 2025 roku.

Metodologia

Celem tego raportu było wyróżnienie brandów, które najskuteczniej budują swoją obecność w AI Search, czyli w nowym, gwałtownie rozwijającym się kanale pozyskiwania ruchu i widoczności.

Dane do raportu zostały pozyskane dzięki narzędzia Chatbeat i obejmują analizę widoczności brandów w odpowiedziach generowanych przez modele AI: ChatGPT, Gemini, Claude, Perplexity i DeepSeek.

Na podstawie danych z narzędzia Chatbeat przeanalizowane zostało 40 kategorii branżowych, określając TOP 20 brandów z najwyższym Share of Voice w każdej z nich.

Zakres badania

– 40 kategorii branżowych reprezentujących najważniejsze sektory e-commerce i usług,

– 50 zapytań użytkowników przypisanych do każdej kategorii – odzwierciedlających realne intencje zakupowe i informacyjne,

– Zapytania zostały wygenerowane z pomocą sztucznej inteligencji, która opracowała typowe pytania kierowane przez użytkowników zainteresowanych zakupem, porównaniem ofert lub zdobyciem informacji o produktach i usługach.

– Analiza Share of Voice (SoV) w odpowiedziach modeli AI dla wszystkich zapytania.

Przyjęte podejście:

W celu rzetelnej oceny widoczności marek zastosowaliśmy zsumowany Share of Voice, czyli łączny udział brandu we wszystkich odpowiedziach w ramach danej kategorii.

Średnia SoV mogłaby zaburzyć wyniki – promując marki, które pojawiły się jednorazowo, ale z wysokim udziałem. Suma SoV pozwala uchwycić rzeczywistą skalę obecności i dominacji marki w AI Search.

Dodatkowe uwagi:

– Wyniki opierają się na danych estymowanych przez Chatbeat na podstawie interakcji z modelami AI w czasie rzeczywistym.

– Dane nie obejmują wyników z tradycyjnych wyszukiwarek (np. Google), ale wyłącznie z odpowiedzi generowanych przez modele językowe.

***

Wykorzystanie AI przez biznes w Europie:

Z danych Eurostat wynika, iż w 2024 r. najwięcej firm wykorzystujących AI miało siedzibę w Danii (28%). Tuż za nią plasują się Szwecja, Belgia, Finlandia i Luksemburg – gdzie AI wdraża 24–25% firm. Polska należy do państw z najniższym poziomem wykorzystania AI – jedynie 7% firm deklaruje jej użycie. Podobnie niskie wyniki odnotowano w Rumunii (4%), Bułgarii, na Węgrzech i Cyprze (ok. 8–9%). Ogólny trend w UE jest rosnący – coraz więcej firm sięga po rozwiązania oparte na AI. Wysoki poziom wdrożeń może świadczyć o większej innowacyjności i otwartości na nowe technologie. Z kolei niski wynik Polski wskazuje na potrzebę intensyfikacji działań wspierających rozwój AI w sektorze biznesowym. Źródło: Eurostat, Coraz większe wykorzystanie technologii AI w przedsiębiorstwach UE.

Altavia Kamikaze + K2 to organizacja powstała z połączenia Altavia Kamikaze oraz K2 Precise i K2 Create. Nowy podmiot łączy kompetencje Altavia Kamikaze – agencji kreatywnej i komunikacyjnej z technologicznym DNA, obecnej na rynku od 18 lat; z kompetencjami K2 Create – agencji kreatywnej z 26-letnią historią, prekursora branży digital w Polsce oraz K2 Precise – specjalizującej się w kampaniach mediowych, w tym performance, SEO, content i rozwiązaniach martech. Spółki funkcjonują pod wspólnym brandingiem.

Grupa Altavia to pierwsza niezależna globalna grupa specjalizująca się w usługach marketingowych dla retailerów. Założona w 1983 roku przez Raphaëla Palti, Grupa oferuje rozwiązania w zakresie aktywizacji sprzedaży specjalnie dostosowanej do potrzeb branży retail. Obecna w 45 krajach na 4 kontynentach Grupa Altavia obsługuje ponad 500 marek i retailerów.

Retail for Humans

www.altavia-group.com

Idź do oryginalnego materiału