Zielona energia bez zmartwień: Generali upraszcza ubezpieczenie fotowoltaiki i pomp ciepła

3 godzin temu

Ubezpieczenie „Generali, z myślą o odnawialnych źródłach energii” to produkt stworzony z myślą o właścicielach fotowoltaiki, kolektorów słonecznych oraz pomp ciepła. Dzięki rezygnacji z konieczności corocznej aktualizacji danych instalacji oraz uproszczonym procedurom zawarcia umowy i likwidacji szkód, ubezpieczenie Generali stanowi praktyczne rozwiązanie dla wszystkich inwestujących w zieloną energię. Pytamy Generali Agro o najważniejsze aspekty tej polisy.

Zielona energia bez zmartwień: Generali upraszcza ubezpieczenie fotowoltaiki i pomp ciepła
  1. Jakie instalacje OZE obejmuje polisa?

W ramach polisy OZE można objąć ochroną instalację fotowoltaiczną i kolektory słoneczne – zamontowane na dachu budynku, budowli lub znajdujące się na gruncie, również zamontowane metodą balastową (z wykorzystaniem obciążenia) oraz pompy ciepła – napowietrzne i głębinowe. Do polisy można włączyć także ładowarki samochodów elektrycznych zamontowane na stałe i podłączone do instalacji fotowoltaicznej oraz magazyny energii, o których ubezpieczenie klienci często pytają w kontekście dofinansowań z różnych programów rządowych.

  1. W jakich sytuacjach polisa chroni inwestora – np. przerwa w działaniu, kradzież, szkody od zwierząt?

W pierwszej kolejności polisa chroni korzystającego z instalacji w przypadku uszkodzenia bądź utraty całości lub części instalacji. Obejmujemy ochroną wszystkie zdarzenia, które nie są wyraźnie wyłączone w warunkach ubezpieczenia. Zakres ubezpieczenia obejmuje oczywiście ryzyka kradzieży i wandalizmu – bez opłaty dodatkowej składki. Ponadto ubezpieczenie pokryje koszty związane z uprzątnięciem pozostałości po szkodzie, jak na przykład demontaż uszkodzonych i niezdatnych do użytku elementów, ich wywóz, składowanie i utylizację, demontaż i ponowny montaż nieuszkodzonych części ubezpieczonych przedmiotów, a także koszty towarzyszących robót budowlanych (np. prac murarskich). Zapewniamy ochronę w zakresie awarii instalacji fotowoltaicznej, w tym routera internetowego, zapewniającego instalacji dostęp do internetu. Ponosimy również odpowiedzialność za szkody spowodowane przez zwierzęta, jak na przykład kuny, które niestety często przegryzają okablowanie. Odpowiadamy za utratę lub uszkodzenie stacjonarnej ładowarki samochodowej podłączonej do instalacji fotowoltaicznej.

To nie wszystko! Klient może rozszerzyć ochronę ubezpieczeniową o ryzyko straty w produkcji energii w wyniku zdarzenia losowego. Ochrona działa w sytuacji, gdy instalacja nie jest w stanie produkować energii na potrzeby domu czy gospodarstwa klienta, bądź produkuje jej mniej, ze względu na uszkodzenie albo kradzież. Wówczas klient otrzymuje rekompensatę za utracone korzyści z własnej produkcji.

Można więc powiedzieć, iż postaraliśmy się, by nasze ubezpieczenie działało w bardzo wielu sytuacjach, które mogą generować dodatkowe koszty dla właściciela czy użytkownika OZE.

  1. Skąd pomysł na wprowadzenie ochrony przed spadkiem produkcji energii oraz awariami sprzętu komunikacyjnego?

Z życia! Montaż instalacji fotowoltaicznej to duża inwestycja finansowa dla indywidualnego klienta. W sytuacji uszkodzenia bądź utraty instalacji z przyczyny losowej, energia nie jest produkowana i klient musi pobierać prąd z sieci. Traci zatem w kilku aspektach – ma niedziałającą instalację, którą trzeba naprawić, nie korzysta z własnej produkcji energii i nie generuje oszczędności z autokonsumpcji i musi pokrywać pełne koszty zakupu prądu z sieci. jeżeli dodatkowo jest prosumentem – czyli część wyprodukowanej energii sprzedaje do sieci – może utracić przychody z odsprzedaży jej nadwyżek. Ubezpieczenie pomoże zrekompensować te straty. Pokryjemy koszty, wypłacając ekwiwalent za niewyprodukowaną energię i w ten sposób odciążymy klienta finansowo w trudnym dla niego okresie. Ryzyko straty w produkcji energii w wyniku zdarzenia losowego jest więc realnym ryzykiem, a nasze ubezpieczenie odpowiada na tę potrzebę rynku.

Ochrona w zakresie ryzyka awarii w instalacjach OZE to bardzo praktyczne i korzystne rozwiązanie, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm czy rolników. Poza ochroną od ryzyka utraty czy uszkodzeń, nasza odpowiedzialność obejmuje również skutki awarii wewnętrznych samego urządzenia. Sytuacje, za które odpowiadamy, zostały szczegółowo wymienione w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Co ważne, zabezpieczamy ryzyko klienta nie tylko w przypadku awarii instalacji fotowoltaicznej, ale także routera internetowego. Router umożliwia połączenie falownika (inwertera) z internetem, przekazując dane o produkcji energii do aplikacji. Dzięki temu właściciel instalacji może śledzić na bieżąco nie tylko ilość wyprodukowanej energii i jej zużycie w domu, ale również ewentualne błędy, spadki wydajności lub właśnie awarie. Bez sprawnego routera właściciel instalacji traci dostęp do ważnych danych, zdalnego nadzoru czy też automatyzacji procesów. Dlatego, w naszej ocenie, ważne jest szybkie przywrócenie sprawności tego elementu instalacji. Stąd pomysł, aby ryzyko to stało się częścią oferty dla klienta indywidualnego, przedsiębiorcy czy rolnika.

  • Jak uprościliście proces zawarcia umowy?

Przy zawieraniu polisy pytamy klienta tylko o kilka kluczowych danych, na przykład o moc instalacji czy rok jej montażu. Nie wymagamy informacji o wyprodukowanej do tej pory energii elektrycznej czy projektów wydajności. Proces zawarcia umowy jest szybki i intuicyjny.

Warto wspomnieć też o procesie wznowienia polisy. Kontynuacja odbywa się na podstawie danych instalacji podanych w momencie zawierania umowy. o ile jakiś aspekt uległ zmianie w trakcie ochrony, zapraszamy do kontaktu z agentem w celu wystawienia aneksu do polisy.

  1. Na czym polega uproszczona likwidacja szkód i w jakim czasie klient może otrzymać odszkodowanie?

Uproszczona likwidacja oznacza, iż formalności przy zgłoszeniu szkody ograniczamy do koniecznego minimum. Aby zgłosić szkodę, klient powinien przygotować podstawowe dokumenty: opis całego zdarzenia, zdjęcia uszkodzeń instalacji, faktury czy rachunki za poniesione koszty. Najczęściej decyzję o uznaniu szkody i wypłacie należnego odszkodowania opieramy na informacjach i dokumentacji otrzymanych od klienta. Cała procedura może trwać kilka dni.

  1. W jaki sposób eksperci Generali Agro wspierają rolników przy szkodach w instalacjach OZE?

Realizacja decyzji o montażu i korzystaniu z własnych źródeł energii wiąże się wciąż z dużymi wydatkami. Żeby zadbać o swoje bezpieczeństwo finansowe i ograniczyć narażanie budżetu na niespodziewane wydatki, klient może podpisać umowę ubezpieczenia i w ten sposób rozłożyć odpowiedzialność za swoje ryzyko. Ubezpieczenie chroni przed stratami wynikającymi między innymi z gradobicia, wichur, wandalizmu czy szkód spowodowanych przez zwierzęta. Są to sytuacje, na które właściciel instalacji ma nikły wpływ, a większości nie jest w stanie zapobiec, natomiast skutki mogą być bardzo dotkliwe dla jego portfela.

Niezaprzeczalnie dużym wsparciem dla rolnika przy szkodzie w instalacji OZE jest uproszczony proces likwidacyjny takiej szkody. Zminimalizowaliśmy formalności, żeby działać możliwie szybko.

Jeśli klient rozszerzy zakres ubezpieczenia o ryzyko straty w produkcji energii w wyniku zdarzenia losowego, to w sytuacji uszkodzenia lub utraty instalacji, pokrywamy koszty niewyprodukowanej energii za okres, w którym instalacja nie spełniała swojej funkcji. Odszkodowanie pomaga w ograniczeniu strat finansowych związanych z niższą produkcją energii.

Polisa pokrywa również koszty uprzątnięcia pozostałości po szkodzie, na przykład związane z demontażem uszkodzonych elementów, ich wywozem, składowaniem i utylizacją, demontażem i ponownym montażem części nieuszkodzonych czy drobnymi pracami murarskimi koniecznymi do przywrócenia funkcjonowania instalacji.

Ubezpieczamy OZE w w szerokim zakresie co oznacza, iż obejmujemy ochroną wszystkie zdarzenia, które nie są wyraźnie wyłączone w ogólnych warunkach ubezpieczenia.

Klienta chronimy więc kompleksowo i tak też likwidujemy jego szkody.

  1. Jakie są najważniejsze korzyści z ubezpieczenia dla rolników i prosumentów energii?
  2. Rozłożenie ryzyka finansowego związanego z dużymi kosztami napraw uszkodzonych instalacji pomiędzy siebie i ubezpieczyciela.
  3. Szeroka ochrona ubezpieczeniowa w przypadku szkody w instalacji fotowoltaicznej, pompie ciepła, kolektorze słonecznym, a także magazynów energii i ładowarek samochodowych.
  4. Przy zastosowaniu rozszerzenia zakresu ubezpieczenia – ochrona, jeżeli w wyniku zdarzenia losowego instalacja wyprodukuje mniej energii. Zwrot środków za niewyprodukowaną energię, gdy instalacja nie działała z powodu uszkodzenia czy utraty jakiejś części.
  5. Możliwość pokrycia kosztów demontażu i utylizacji uszkodzonej instalacji.
  6. Uproszczony proces likwidacji szkody.
  7. Czy odnotowujecie Państwo wzrost zainteresowania tą formą ochrony?

Tak, odnotowujemy wzrost liczby zapytań i procent zawartych polis ubezpieczenia odnawialnych źródeł energii. Wiążemy ten wzrost z popularnością programu rządowego „Mój Prąd” w edycji 6.0, który skupia się na dofinansowaniu zakupu (i montażu) fotowoltaiki dla klientów indywidualnych.

  1. Jak ubezpieczenie OZE wpisuje się w strategię Generali w zakresie wspierania ekologii?

Ubezpieczenie „Generali, z myślą o odnawialnych źródłach energii” jest sztandarowym produktem w zakresie transformacji klimatycznej i strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Generali w Polsce. Wspiera wartości zielonego ładu i promuje pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych.

  1. Czy planowane są kolejne rozszerzenia zakresu ochrony?

Na bieżąco obserwujemy rynek i zachowania konsumentów w kwestii zmieniających się trendów z zakresie ubezpieczenia instalacji PV. Analizujemy potrzeby klientów i nowe rozwiązania technologiczne w tym sektorze. Bliska kooperacja z agentami, którzy na co dzień spotykają się z klientami, badając ich potrzeby, jest dla nas najsilniejszym bodźcem do rozwoju. Informacje pozyskane od agentów stają się dla nas inspiracją do zmian – ulepszania zakresu ubezpieczenia i upraszczania procesów obsługowych.

  1. Jakie działania promocyjne planujecie, aby dotrzeć z ofertą do rolników?

Docieramy do klientów dzięki takim artykułom, jak ten – dziękujemy za zaproszenie. Jesteśmy stałymi bywalcami na targach i konferencjach branży rolnej. Zapraszamy naszych klientów do korzystania z Programu Rabatowego Generali, gdzie czekają na nich zniżki na nasze ubezpieczenia, ale też rabaty u naszych partnerów biznesowych.

  1. Gdzie i w jaki sposób klienci mogą zawrzeć polisę?

Klient powinien się skontaktować z agentem ubezpieczeniowym, który przeprowadzi analizę potrzeb i zaproponuje najlepsze rozwiązanie z dostępnych. Warto przygotować się do takiego spotkania i znać kilka podstawowych informacji technicznych na temat swojej instalacji.

  1. Czy Generali Agro przygotowuje materiały edukacyjne dla inwestorów w OZE?

Tak. Dużo informacji na temat ubezpieczenia odnawialnych źródeł energii publikujemy na naszym portalu www.i-Rolnik.pl oraz w mediach branżowych. Naszym celem jest edukowanie zarówno w zakresie stosowania zielonej energii, ale także działania samych ubezpieczeń.

Ropa najtańsza od miesięcy. Co z cenami paliw w Polsce?
Idź do oryginalnego materiału