Zielona transformacja Tchibo. Firma chce być zeroemisyjna do 2045 roku

7 godzin temu

Tchibo zaprezentowało nową globalną strategię klimatyczną, której celem jest osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2045 roku. Firma zamierza ograniczyć emisje gazów cieplarnianych na każdym etapie łańcucha dostaw – od upraw kawy, przez produkcję non-food, aż po logistykę. Przyjęte cele zostały zatwierdzone przez Science Based Targets Initiative (SBTi) i są wspierane przez udział w międzynarodowych inicjatywach na rzecz klimatu.

Zmiany klimatyczne stanowią jedno z najpoważniejszych, współczesnych wyzwań – również dla świata biznesu. Skutki ekstremalnych zjawisk pogodowych wpływają na dostępność surowców takich jak kawa, bawełna czy drewno. W odpowiedzi na te zagrożenia Tchibo zaktualizowało swoje cele klimatyczne [1]. Nowa strategia firmy zakłada globalną redukcję bezpośrednich emisji gazów cieplarnianych (zakres 1 i 2) o 42% do 2030 roku, w porównaniu do roku bazowego 2022. Emisje z łańcuchów dostaw rolniczych – w tym z upraw kawy – mają zostać zmniejszone o 30%, a z pozostałych obszarów – produkty non-food i opakowania – o 25%2 (zakres 3). Celem długofalowym – do 2045 roku – jest zredukowanie emisji o 90% w całym łańcuchu dostaw3, co ma zapewnić osiągnięcie zerowej emisji netto.

– Zmiany klimatyczne od dawna wpływają na nasze łańcuchy dostaw – od kawy po tekstylia. Ekstremalne zjawiska pogodowe zagrażają ważnym surowcom,a to ma to wymierny wpływ na ludzi i środowisko. Jako firma rodzinna bierzemy na siebie odpowiedzialność i chcemy świadomie kreować lepszą przyszłość dla klimatu– mówi Paulina Iwaszko, PR, CSR and Corporate Communication Manager z Tchibo Warszawa. – Cele klimatyczne są integralną częścią strategii Tchibo już od 2018 roku. Ich akceptacja przez SBTi potwierdza, iż obrany przez nas kierunek jest nie tylko słuszny, ale także spójny z aktualną wiedzą naukową oraz celami określonymi w ramach Porozumienia Paryskiego [2] – dodaje.

Tchibo Coffee Program: wsparcie szyte na miarę

„Pas kawowy”, czyli miejsce, gdzie uprawiane są kawowce, obejmujący regiony między Zwrotnikiem Raka a Zwrotnikiem Koziorożca, jest szczególnie narażony na skutki zmian klimatu – takie jak długotrwałe susze czy ulewne deszcze. To właśnie tam, w ramach zainaugurowanego w 2024 roku Tchibo Coffee Program, firma prowadzi działania, mające na celu m.in. zapewnienie partnerom i lokalnej społeczności wsparcia szytego na miarę oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Jak wynika z danych szacunkowych, około 73% emisji gazów cieplarnianych powstających przy uprawie kawy pochodzi z produkcji i stosowania nawozów5. Dlatego Tchibo szkoli rolników m.in. w zakresie optymalizacji nawożenia oraz wdrażania alternatyw organicznych. Dodatkowo działania obejmują także usprawnianie systemów nawadniających, co ma przyczynić się do ograniczenia zużycia wody i energii oraz wdrażanie innowacyjnych technologii oczyszczania ścieków, co z kolei ma wspierać redukcję emisji metanu pochodzącą z tego źródła.

Tchibo inwestuje również w rozwiązania pozwalające na pochłanianie dwutlenku węgla, takie jak zalesienia, rozwój systemów agroleśnych oraz zastosowanie biowęgla. Firma prowadzi aktywne programy w Brazylii, Gwatemali, Hondurasie, Kolumbii, Tanzanii i Wietnamie, a do 2027 roku działania te mają objąć wszystkie kraje, z których Tchibo regularnie pozyskuje kawę.

Wspólna dekarbonizacja w przemyśle tekstylnym

Inicjatywy wspierające dekarbonizację Tchibo podejmuje także w obszarze artykułów przemysłowych (odzież, meble, wyposażenie wnętrz). Jednym z kluczowych tutaj działań jest przystąpienie do międzynarodowej inicjatywy Future Supplier Initiative. Dąży ona do dekarbonizacji łańcucha dostaw w przemyśle tekstylnym poprzez inwestycje w efektywność energetyczną i odnawialne źródła energii w zakładach produkcyjnych. Projekt rozpoczął się w Bangladeszu, gdzie powstaje znaczna cześć portfolio tekstylnego Tchibo, a w następnych latach ma być skalowany na kolejne rynki.

Dzięki partycypacji w inicjatywie fabryki zyskują możliwość skorzystania z intratnych warunków finansowania inwestycji prośrodowiskowych.

Transport morski bez emisji – partnerstwo w ramach ZEMBA

Aż 100% kawy i około 80% produktów non-food trafia do Tchibo drogą morską. Z tego względu od 2023 roku firma aktywnie działa w ramach międzynarodowego partnerstwa ZEMBA (Zero Emission Maritime Buyers Alliance). Jego celem jest przyspieszenie rozwoju i wdrażania bezemisyjnych rozwiązań w transporcie morskim, tworzenie efektu skali i wspieranie firm w ograniczaniu emisji również poza ich bezpośrednią działalnością.

– Bez kooperacji w ramach całego łańcucha wartości osiągnięcie celów dekarbonizacyjnych nie jest możliwe. Dlatego aktywnie uczestniczymy w inicjatywach międzysektorowych, takich jak ZEMBA. Wspólne działanie pozwala zwiększyć skalę wpływu i wprowadzać realne zmiany – podkreśla Paulina Iwaszko, PR, CSR and Corporate Communication Manager z Tchibo Warszawa.

Tchibo konsekwentnie realizuje działania mające na celu ograniczenie skutków działalności dla środowiska. Ogłoszone właśnie zobowiązania klimatyczne to dowód na to, iż zamierza kontynuować podążanie tą ścieżką.

900 sklepów Tchibo w ośmiu krajach

Tchibo Warszawa Sp. z o.o. to spółka zależna Tchibo GmbH. Tchibo to wyjątkowy model biznesowy, łączący profesjonalną wiedzę o kawie ze sprzedażą innowacyjnych kolekcji użytkowych, oferowanych w sklepach stacjonarnych oraz w sklepie internetowym. W ośmiu krajach Tchibo prowadzi łącznie około 900 sklepów stacjonarnych, około 24 200 dedykowanych sekcji w innych sieciach oraz sklepy internetowe. W 2023 roku Tchibo wraz z 10 708 pracownikami na całym świecie wygenerowało przychody w wysokości 3,2 mld euro. Firma jest liderem rynku kawy palonej w Austrii, Czechach, Niemczech i na Węgrzech oraz jedną z wiodących firm e-commerce w Europie.

Tchibo to firma rodzinna, założona w Hamburgu w 1949 roku. Zrównoważony rozwój jest nieodłącznym elementem jej strategii biznesowej, co przełożyło się na wiele nagród, między innymi nagrodę za Etykę Korporacyjną, Nagrodę Logistyki Środowiskowej w 2012 roku oraz nagrodę CSR rządu federalnego Niemiec w 2013 roku. W 2016 roku Tchibo zostało nagrodzone w Niemczech jako najbardziej zrównoważone duże przedsiębiorstwo.

[1] Cele klimatyczne zatwierdzone przez Science Based Targets initiative (SBTi).

[2[ W stosunku do roku 2022.

[3] W stosunku do roku 2022.

[4] Porozumienie Paryskie to międzynarodowy traktat klimatyczny, który został przyjęty podczas 21. Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP21) w Paryżu w 2015 roku. Głównym celem porozumienia jest ograniczenie globalnego ocieplenia do poziomu poniżej 2°C w porównaniu z okresem przedindustrialnym, z dążeniem do utrzymania go na poziomie 1,5°C.

[5] Na podstawie Tchibo Corporate Carbon Footprint 2022.

Idź do oryginalnego materiału