"Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - 'Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030', przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego" - czytamy na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
W uchwale ujęte zostały działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Wyjaśniono, iż chodzi również o najważniejsze inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska centralnego w Baranowie między Warszawą a Łodzią.Reklama
Nowy harmonogram przewiduje, iż do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu "Polska w 100 minut" zakłada się, iż dojazd do tych miast ze stolicy zajmie docelowo ok. 100 min.).
Rząd uporządkował w przyjętej uchwale najważniejsze zamierzenia inwestycyjne związane z CPK. I tak, w komunikacie KPRM czytamy, iż celem programu CPK jest "wybudowanie i eksploatacja rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata". Z budową CPK związana jest przebudowa krajowego systemu transportu kolejowego "jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu rozwoju i trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej".
Doprecyzowano, iż nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK rozumianego jako "węzeł łączący transport lotniczy, kolejowy i drogowy". Będzie on zlokalizowany na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy. Planowany w ramach lotniska terminal pasażerski umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu lotniczego. Wybudowany zostanie także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem. Dworzec ten ma zapewnić możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.
Poinformowano też, iż do trzech pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią, by ułatwić dojazd samochodem do nowego lotniska.
Rząd zaktualizował także łączny koszt programu CPK do 2032 roku - został on oszacowany na 131,7 mld zł. Podano, iż inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, czy obligacji emitowanych przez spółkę CPK).
Więcej informacji wkrótce.