30 lat E.Leclerc w Polsce: od konsumenta impulsywnego do hybrydowego [BADANIE]

1 miesiąc temu

W tym roku sieć E.Leclerc obchodzi jubileusz 30-lecia obecności w Polsce,. Odbywa się on pod hasłem „30 lat dobrych wyborów”. Z tej okazji firma NielsenIQ, na zlecenie E.Leclerc, przygotowała badanie pokazujące ewolucję decyzji polskiego konsumenta na przestrzeni ostatnich trzech dekad.

Badania przygotowane przez NielsenIQ na zlecenie E.Leclerc pod nazwą „Konsument dóbr FMCG w ostatnich 30 latach” pokazuje, jak zmieniały się postawy polskich konsumentów od lat 90.

Polski konsument z perspektywy 30 lat

Firma szczególne zmiany wśród polskich klientów zauważyła między 2011 a 2019 r. Na przestrzeni dekady zamienili oni duże zakupy raz na tydzień lub dwa na rzecz mniejszych zakupów na najbliższe 2-3 dni. Na początku pierwszej dekady XXI w. takie zakupy robiło zaledwie 28 proc. Polaków, natomiast 8 lat później już 41 proc. ankietowanych deklarowało częstsze wizyty po szybkie, uzupełniające zakupy. Szczególną rolę zaczęły odgrywać także marki własne, których udział na rynku spożywczym w 2008 r. osiągnął poziom 8 proc., natomiast w 2019 r. było to już 20 proc.. Dziś co 4 złotówkę polski konsument wydaje na marki własne oraz częściej wybiera marki własne premium.

Obecny rok NielsenIQ ocenia jako próbę powrotu do stabilności. Od 23 lipca 2023 r. tempo wzrostu płac w Polsce przewyższyło tempo wzrostu cen FMCG, a od 2 lat procent polskich konsumentów, którzy deklarują stabilność finansową nieustannie się zwiększa, z 25 proc. na 46 proc..

Decyzje zakupowe polskich klientów

Początkowo w latach 90-tych dominował „konsument transformacyjny”, impulsywny i zachwycony dostępnością nowych produktów. W kolejnych latach Polacy stali się bardziej świadomi i racjonalni – porównywali oferty, planowali zakupy, zaczęli korzystać z hipermarketów, supermarketów i rozwijających się dyskontów. Kryzys finansowy na przełomie 2008–2009 r. spowodował większą ostrożność oraz silną orientację na cenę, a w latach 2010–2019 coraz większe znaczenie zyskały świeżość, jakość i wygoda. Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój e-commerce i click & collect, zmieniając sposób robienia zakupów – rzadziej, ale na większą skalę.

Dziś dominuje „konsument kryzysowy i hybrydowy”, wrażliwy cenowo, ale jednocześnie oczekujący jakości, lokalności i rozwiązań proekologicznych. Wpływ na jego wybory mają wojna w Ukrainie, inflacja i niepewność gospodarcza.

E.Leclerc odpowiada na współczesne potrzeby klientów wciąż rozwijając aplikację Bonus z personalizacją i elementami grywalizacji oraz inwestując w świeże produkty, marki własne i lokalne dostawy. Dzięki temu klienci zyskują realne oszczędności i jakość na co dzień. Targi E.Leclerc 2025 stały się symbolicznym podsumowaniem 30 lat obecności marki w Polsce – trzy dekady dobrych wyborów, które budują fundament do dalszego rozwoju z energią i optymizmem.

Idź do oryginalnego materiału