Argentyńczycy też mają swoje ciągniki. I nie przejmują się normami emisji

2 godzin temu

To iż Argentyna ma na swoim terytorium własnego producenta ciągników, nie powinno nikogo dziwić. Jest to kraj o znaczącej produkcji rolniczej, co czyni go dobrym rynkiem zbytu dla producentów maszyn. Dziś przyglądamy się zatem argentyńskiej firmie Pauny, która zaprezentowała w ostatnim kwartale 2025 roku dwie nowości, z czego jedną szczególnie dla niej istotną.

Pauny to stosunkowo młody producent; firma została założona w 2002 roku. Pomimo tego ma już kilka zakładów produkcyjnych nie tylko w Argentynie, ale także w Wenezueli i Paragwaju, produkując w nich całą gamę ciągników o mocach od 25 do 370 KM. W 2017 roku firma wyprodukowała rekordową liczbę ciągników – 2000.

Vectron i Evo – nowe ciągniki w ofercie Pauny

Najnowszymi dziećmi Pauny są modele Vectron 3200 i Evo NG, przy czym Vectron to dla firmy prawdziwa rewolucja, bowiem jest to jej pierwszy ciągnik wyposażony w przekładnię bezstopniową. Najnowsze dziecko Pouny ma konstrukcję przegubową. Waży 7,5 tony, a jego moc to 193 KM generowanych przez 6-cylindrowy silnik Cumminsa o pojemności 6,7 l. Motor generuje 946 Nm momentu obrotowego przy 1400 obr./min. Pompa hydrauliczna ma wydatek 153 l/min. Nowy ciągnik otrzymał zupełnie nową, amortyzowaną kabinę, a fotel operatora automatycznie dostosowuje się do jego masy.

Pauny Vectron 3200, fot. Pauny

Kolejna nowość to nowa generacja EVO, bestsellera Pauny. Nowo zaprezentowany model NG280A ma już konwencjonalną konstrukcję. Jego masa to 6,5 tony, a moc to 174 KM uzyskiwane z silnika Cumminsa, jednak o mniejszej niż w poprzedniku pojemności 5,9 l, choć również jest to jednostka 6-cylindrowa. EVO doczekał się teraz większego zbiornika paliwa – 420 l i nowej kabiny oferującej lepszą widoczność. Ponadto wzmocniono osie ciągnika, aby wytrzymywały jeszcze większe obciążenia. Co ciekawe, ciągnik ma bardzo prostą przekładnię mechaniczną 5+1 z reduktorem, co daje łącznie układ 10+2.

– “Dzięki nowej generacji EVO oddajemy naszym wiernym plantatorom wszystko, co pokazali nam przez lata: całkowicie przeprojektowany wygląd, lepszą widoczność, dłuższą żywotność i zwiększoną wytrzymałość. A jako dodatkowy element innowacji wprowadziliśmy model Vectron, który otwiera drzwi do nowych technologii. Te dwie premiery odzwierciedlają siłę krajowego przemysłu i zaufanie argentyńskich plantatorów” – podkreślił José María López, wiceprezes Pauny.

Co z normami emisji?

Tymi specjalnie argentyński producent przejmować się nie musi, bowiem o ile w przypadku samochodów ciężarowych (EURO 5a) i drogowych (EURO 5) one faktycznie występują, to nie ma federalnych przepisów dotyczących emisji dla pojazdów non-road, w tym dla ciągników rolniczych. I tak wykorzystywany w modelu EVO 280 silnik Cumminsa o oznaczeniu 6BTA5.9 spełnia normę… Tier 1, a więc normę mającą swoje korzenie w latach 90.

Idź do oryginalnego materiału