Ceny rolniczego oleju napędowego w 27 UE. Gdzie najtaniej?

8 miesięcy temu

Ceny rolniczego oleju napędowego są różne w poszczególnych krajach Unii Europejskiej. Wynika to nie tylko z regularnych cen tego paliwa, ale także z wysokości zwrotu części zawartych w cenie podatków. Gdzie te ceny są najwyższe, a kto realnie płaci najmniej za diesla do ciągnika?

Ceny rolniczego oleju napędowego ze zwrotem części podatku są przedmiotem wielu kontrowersji. Jednakże zdaniem rolników zwrot części podatku jest konieczny, ponieważ jest jednym z czynników pozwalających na redukcję kosztów produkcji. A próby zabrania zwrotów uważa się wręcz za jedne z prób likwidacji rolnictwa. Między innymi dlatego w Niemczech doszło w ostatnich dniach do tak silnych protestów rolników.

Jak kształtują się w tej chwili ceny paliwa rolniczego w Unii Europejskiej?

Biorąc pod uwagę sytuację z pierwszego tygodnia stycznia 2024, porównanie cen rolniczego oleju napędowego plasuje niemieckich rolników na 7. miejscu. Tymczasem Polska w tym zestawieniu zajmuje 6. pozycję. Jednakże wraz ze stopniowym zniesieniem dotacji, Niemcy będą piąć się do góry. Z dalszej części roku 2024, po wprowadzeniu nowych przepisów mieliby zająć 5. miejsce. W 2025 r. przesuną sią już na 3. pozycję spośród państw UE27. Od 2026 r. Niemcy i Holandia będą miały ceny paliwa rolniczego prawie na tym samym poziomie. Czyli zajmą ex aequo pierwsze miejsce w tabeli.

Czynnik, który będzie wówczas decydował o kosztach to cena na stacji paliw, która jest stosunkowo wysoka w obu krajach. Wynika to z wysokich podatków pobieranych w nich przez władze.

Poniżej przedstawiamy tabelę z cenami paliwa rolniczego w poszczególnych krajach Unii Europejskiej od najwyższych do najniższych. Dla uproszczenia w tabeli zachowano cenę oleju napędowego na 1 stycznia 2024 — tj. 1,70 EUR/l dla Niemiec i 1,72 EUR/l dla Holandii.

Ceny rolniczego oleju napędowego na początku stycznia 2024 r. w krajach UE

Kraj Cena oleju napędowego na stacjach paliw (w euro) Cena paliwa rolniczego (w euro)
Holandia 1720 1720
Grecja 1650 1650
Finlandia 1860 1600
Austria 1590 1590
Słowacja 1500 1500
Polska* 1490 1490 (1158*)
Irlandia 1680 1354
Bułgaria 1340 1340
Francja 1750 1338
Republika Czeska 1470 1332
Portugalia 1570 1294
Dania 1660 1287
Szwecja 1610 1271
Węgry 1570 1254
Włochy 1730 1248
Łotwa 1580 1228
Malta 1210 1210
Hiszpania 1490 1208
Słowenia 1470 1203
Estonia 1520 1169
Chorwacja 1550 1167
Cypr 1460 1151
Litwa 1490 1140
Belgia 1720 1120
Rumunia 1410 1059
Luksemburg 1490 1049

*W przypadku Polski podstawowa stawka zwrotu za paliwo rolnicze w roku 2023 wynosiła 1200 zł na tysiąc litrów, czyli około 332 euro. W bieżącym roku ma ona wynieść 1,46 zł za litr.

Które kraje mają najwyższe wsparcie do cen paliwa rolniczego?

Według powyższego zestawienia widać, iż najsilniej wspiera swoich rolników Belgia, w której wysokość wsparcia wynosi 600 euro/1000 l. Za nią znajdują się Włochy z 482 euro na 1000 litrów paliwa. Trzecie miejsce pod względem wysokości wsparcia przypadło Luksemburgowi ze zwrotem na poziomie 441 euro na 1000 l. Kolejne miejsca zajmują: Francja (412 euro), Chorwacja (383), Dania (373), Łotwa (352), Estonia (351), Rumunia (351) i Litwa (350).

Czy Niemcy niedługo będą miały najwyższe ceny rolniczego oleju napędowego?

Zmniejszenie zwrotu podatku spowoduje, iż koszty oleju napędowego dla niemieckich rolników wzrosną. Uderza to w czuły punkt, ponieważ już teraz koszty energii w gospodarstwach rolnych są bardzo wysokie.

Zgodnie z najnowszymi propozycjami niemieckiego rządu, dopłaty do oleju napędowego w rolnictwie mają być stopniowo wycofywane do 2026 r. A to jeszcze bardziej pogorszy sytuację konkurencyjną niemieckich rolników, którzy w tej chwili płacą jedne z najwyższych cen za diesla.

Źródło: agrarheute

Idź do oryginalnego materiału