„Chemia jest kobietą”. BASF łamie stereotypy

10 miesięcy temu

To już trzecia odsłona kampanii społecznej „Chemia jest Kobietą”. W tym roku skupia się ona na młodszym pokoleniu. Albowiem okazuje się, iż stereotypy na temat równości kobiet powstają już na etapie wczesnoszkolnym. Jak to zmienić?

Aż 86% maturzystek nigdy nie słyszało o kobiecie pracującej naukowo, a 81% nie zna żadnej kobiety inżynierki – tak wynika z raportu firmy Kantar Polska. Badanie dotyczyło równości płci i różnorodności w sektorze chemicznym. Wynika z niego, iż stereotypy dotyczące roli kobiet w biznesie i innych sferach życia rodzą się bardzo wcześnie, bo już na etapie szkoły podstawowej.

III edycja kampanii „Chemia jest kobietą”

To już trzecia edycja kampanii społecznej, której celem jest zburzenie stereotypów rzutujących na kobiety chcące rozwijać karierę zawodową. Szczególnie dotyczy to branż „zarezerwowanych” dla mężczyzn, ale nie tylko.

Tegoroczna edycja kampanii „Chemia jest kobietą” jest dla nas takim naturalnym krokiem w naszych aktywnościach. Wiemy już, iż stereotypy, które dotyczą kobiet w ich karierze zawodowej, mają swoje podłoże w stereotypowym podziale ról już na etapie edukacji w szkole podstawowej. Dlatego zdecydowaliśmy się w tym roku skierować nasze działania właśnie do dziewczynek. Aby zainspirować je i wesprzeć ich chęć do podążania za marzeniami — mówi Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska.

Działania w ramach kampanii „Chemia jest Kobietą” 2023

W ramach tegorocznych działań powstał inspirujący dodatek do magazynu KOSMOS dla Dziewczynek „Eksperymentuj z żywiołami”! To efekt współpracy z Fundacją Kosmos dla Dziewczynek. Insert ma zachęcać dziewczynki do odważnego odkrywania swoich zainteresowań oraz podążania za swoimi marzeniami i talentami.

Podsumowanie kampanii „Chemia jest kobietą” odbyło się w rocznicę urodzin Marii Skłodowskiej-Curie

fot. BASF

Ponadto w październiku br. BASF Polska była strategicznym partnerem konferencji „Dziewczyny i przywództwo. Jak wspierać potencjał przywódczy młodych” organizowanej przez Inspiring Girls Polska. Spotkanie było okazją do ciekawych dyskusji na temat kształtowania przyszłych pokoleń kobiet. Debatowano m.in. na temat możliwości wspierania młodych dziewcząt, by ich potencjał przekuwał się w przywództwo na niwie profesjonalnej i publicznej.

Dodatkowo w ramach kampanii odbyły się warsztaty dla uczennic jednej ze szkół podstawowych. Ekspertki z BASF — Katarzyna Jedynak oraz Anna Tarasewicz — opowiadały dziewczynkom o swojej karierze. O tym, jak osiągnęły swoje stanowiska, a także o trudnościach w dążeniu do realizacji marzeń i o sposobach na ich pokonywanie.

W ramach tegorocznej odsłony kampanii „Chemia jest Kobietą” powstały także artykuły eksperckie poświęcone studentkom i dziewczynkom.

Urodziny Marii Skłodowskiej-Curie

Okazją do podsumowania kampanii „Chemia jest kobietą” była konferencja prasowa zorganizowana 7 listopada br. w Warszawie. Wybór daty nie był przypadkowy. Bowiem tego dnia przypadła 156. rocznica urodzin Marii Skłodowskiej-Curie, wybitnej uczonej, laureatki Nagrody Nobla z fizyki i chemii.

Kobiet na wydziałach chemicznych jest dużo, a choćby było nas na kierunku 60%, a na moich studiach doktoranckich choćby 90%. W tak zwany męski świat w przemyśle chemicznym wkroczyłam podczas mojego doktoratu, gdzie na specjalistycznych konferencjach czy wydarzeniach tych kobiet pojawiało się już tylko 5% i były one traktowane z przymrużeniem oka. Natomiast moje spotkanie ze światem biznesowym rzeczywiście pokazało mi różne możliwości dalszej drogi zawodowej — wspomina dr inż. Anna Zalewska, BASF Polska.

Zatem postać polskiej noblistki jest doskonałym przykładem na to, iż kluczem do sukcesu jest wiara w swoje kompetencje, wiedzę i doświadczenie.

Stereotypy to szufladki, niepotrzebnie ograniczające nasze możliwości. Jako dorośli, powinniśmy rozmawiać z dziećmi o tym, iż każdy jest inny i ma prawo do wyboru. Nie musimy narzucać im określonych ról i zachowań tylko dlatego, iż są dziewczynkami lub chłopcami. Unikajmy kategoryzowania ludzi na podstawie płci. Rozmawiajmy z dziećmi o różnych możliwościach zawodowych i życiowych, dostosowanych do ich indywidualnego potencjału — konkluduje Aleksandra Dzierżawska, z Fundacji KOSMOS dla Dziewczynek.

Idź do oryginalnego materiału