Z Oliwią Tran, Kierowniczką ds. zrównoważonego rozwoju, rozmawiamy o odpowiedzialnej konsumpcji i inicjatywach Grupy Żywiec, które wspierają i propagują tego typu działania w przestrzeni publicznej.
Dlaczego Grupa Żywiec zajmuje się odpowiedzialną konsumpcją?
Jako producent alkoholu, zdajemy sobie sprawę z możliwych negatywnych konsekwencji jego konsumpcji i jako firma odpowiedzialna społecznie dokładamy wszelkich starań, żeby im przeciwdziałać edukując konsumentów i prezentując im wzorce zachowań.
Działania w obszarze odpowiedzialnej konsumpcji to najważniejszy element naszej strategii zrównoważonego rozwoju „Warzymy Lepszy Świat”. Jest specyficzny dla naszej branży i trudno go znaleźć w innych firmach.
Skala tych działań jest duża i obejmuje również konkretne cele w tym zakresie. Są wśród nich: oferowanie naszym konsumentom alternatywy bezalkoholowej na naszych kluczowych strategicznych markach, przeznaczanie 10% budżetu reklamowego marki Heineken na kampanię Enjoy Heineken Responsibly oraz lokalne działania odpowiedzialnościowe, które w Grupie Żywiec prowadzimy pod szyldem kampanii Trzymaj Pion.
Jakie są alternatywy dla piwa z alkoholem?
Oferta naszych piw bezalkoholowych jest bardzo szeroka i obejmuje 4 najważniejsze marki – Żywca, Heinekena, Warkę i Desperadosa. Łącznie oferujemy konsumentom aż 20 różnych wariantów piw 0,0%. Co roku wprowadzamy na rynek nowe warianty smakowe i oferty sezonowe czy różne wersje piw bez procentów od klasycznych lagerów, poprzez piwne specjalności aż po bogatą ofertę piwnych miksów i piw smakowych. w tej chwili nasza oferta piw bezalkoholowych jest na tyle szeroka, iż powinna trafić w gusta szerokiego grona odbiorców i zaoferować im alternatywę w różnych sytuacjach, w których nie chcą lub nie mogą pić alkoholu.
Na czym polega kampanią Enjoy Heineken Responsibly?
Celem kampanii jest podkreślanie, iż trzeźwość i rezygnacja z picia alkoholu w sytuacjach związanych z prowadzeniem samochodu to obowiązek kierowców, ale także postawa odpowiedzialna, godna podziwu i naśladowania, a nie oznaka słabości czy nudziarstwa. Jej ambasadorem oraz główną postacią występująca w spotach jest jeden z najbardziej znanych na świecie kierowców — mistrz Formuły 1 Max Verstappen. Aż 10% całego budżetu reklamowego marki Heineken przeznaczamy na emisję tych materiałów, które w każdym roku mają nieco inny motyw przewodni. W tym roku podkreślaliśmy, iż najlepszy kierowca to ten, który nie pije, zachęcając do wybierania imprezowego kierowcy (eng. designated driver), czyli osoby, która świadomie rezygnuje z picia alkoholu w sytuacjach towarzyskich i jej zadaniem jest bezpieczne przewiezienie uczestników zabawy do domów.
A Trzymaj Pion?
Kampanię Trzymaj Pion, prowadzimy od 2016 roku i mówimy w niej o różnych aspektach alkoholu, ale zawsze w kontekście odpowiedzialności i bezpieczeństwa. Na początku naszym celem było wzmacnianie asertywnych postaw i uczenie konsumentów asertywnego odmawiania alkoholu. Później koncentrowaliśmy swoje działania na kwestiach związanych z przeciwdziałaniem przedwczesnej inicjacji alkoholowej poprzez edukowanie rodziców nastolatków na temat tego, jak rozmawiać z dziećmi o alkoholu, jak wzmacniać adekwatne, odpowiedzialne zachowania oraz jak swoją postawą wpływać na późniejsze zachowanie naszych dzieci. Przygotowaliśmy wówczas poradnik dla rodziców: „Jak rozmawiać z dziećmi o alkoholu”, który cały czas jest dostępny na stronie akcji. Prowadziliśmy też akcję z influencerami i ekspertami propagującą te zagadnienia.
Na początku roku w ramach kampanii Trzymaj Pion prowadziliśmy jeszcze akcję social mediową dotyczącą inicjatywy Dry January, czyli trzeźwego stycznia. Pomysł na rezygnację z alkoholu na początku roku od lat zyskuje popularność na zachodzie Europy i w USA, a my chcieliśmy przybliżyć tę ideę polskiej społeczności. Przygotowaliśmy badanie na temat abstynencji alkoholowej na początku roku oraz artykuły podpowiadające jak ograniczyć spożywanie alkoholu.
Poza tym od dwóch lat edukujemy konsumentów w kwestiach związanych z trzeźwością za kierownicą, ale nie samochodu, ale roweru czy hulajnogi. Zauważamy skokowy wzrost popularności hulajnóg elektrycznych i innych alternatywnych środków transportu, ale nie idzie to w parze ze zwiększeniem poziomu wiedzy i świadomości kierujących. Wraz z Partnerstwem Dla Bezpieczeństwa Drogowego przygotowaliśmy przewodnik po przepisach ruchu dla rowerów, hulajnóg, deskorolek, wrotek czy rolek. Przy okazji kładziemy nacisk na to, żeby promować hasło „piłeś nie jedź” również w kontekście pojazdów niemechanicznych. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, iż prowadzenie np. roweru pod wpływem alkoholu też jest wykroczeniem i obowiązują nas wówczas takie same limity spożycia jak w przypadku samochodu. Chcemy podkreślać, iż jeżeli ktoś pod wpływem zdecyduje się na powrót po imprezie do domu rowerem, to wcale nie zwiększa jego poziomu bezpieczeństwa i obowiązujące w Polsce przepisy tego zakazują pod groźbą dotkliwych kar finansowych! W ramach tych działań zorganizowaliśmy wydarzenie na Bulwarach Wiślanych, a także prowadzimy kampanię z influencerami, żeby dotrzeć z naszym przekazem do jak najszerszego grona odbiorców.
Dziękujemy za rozmowę!