Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,3% (wobec wzrostu o 2,8% w październiku 2023 r.). W porównaniu z wrześniem 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 7,8%.
W okresie styczeń-październik 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,4% (wobec spadku o 2,6% w analogicznym okresie 2023 r.).
Sprzedaż detaliczna towarów
W październiku 2024 r. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 24,1%), „pozostałe” (o 12%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 9,6%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 1,8%).
Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wykazały spadek sprzedaży (podmioty sprzedające żywność, napoje i wyroby tytoniowe o 1,2%, natomiast jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi o 9,1%). Spadki sprzedaży odnotowano również w kategorii tekstylia, odzież, obuwie o 12,8% oraz meble, RTV, AGD – spadek o 3,6%.
Konsumenci lubią zakupy przez internet
W październiku 2024 r. w porównaniu z październikiem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 2,5%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” nieco zwiększył się w październiku 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 9,0% do 9,1%.
Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 19,9% przed rokiem do 25,9%), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,1% do 19,0%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,8% do 25,0%).
Czynniki sezonowe
Jak podał GUS po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2024 r. była o 5,6% wyższa w porównaniu z wrześniem 2024 r.