Hakerzy z kolejnymi sposobami na atakowanie

dlaprodukcji.pl 2 tygodni temu

Atakujący próbują wykraść cenne dane, takie jak szczegóły płatności od organizacji i klientów, ale także dane wizualne uzyskane na przykład z kamer.

W tym sektorze odnotowuje się dwa razy więcej pobrań złośliwego systemu za pośrednictwem Outlooka.

Netskope Threat Labs opublikowało raport badawczy, koncentrujący się na zagrożeniach chmurowych w sektorze handlu detalicznego. Z analizy wynika, iż coraz częściej poprzez złośliwe oprogramowanie zainstalowane poprzez chmurowe aplikacje cyberprzestępcy kradną daną podmiotów z sektora handlu detalicznego, w tym także dane z transakcji płatniczych klientów. Atakują także infrastrukturę np. blokując strony internetowe i domagając się potem okupu za ich odblokowanie. W czasie takich ataków najczęściej są wykorzystywane botnety IoT, narzędzia zdalnego dostępu i infostealery, które były głównymi rodzinami złośliwego systemu wykorzystywanymi przez atakujących w handlu detalicznym w ubiegłym roku. Handel detaliczny przeszedł również w ciągu ostatniego roku zmianę z aplikacji opartych głównie na chmurze Google na aplikacje Microsoft, takie jak Outlook.

Rodzaje zagrożeń

Atakujący wykorzystują infostealery do ataków na handel detaliczny. Infostealery to aplikacje, które skanują zainfekowane komputery i wyszukują różnorodne informacje, w tym:

  • nazwy użytkowników,
  • hasła,
  • adresy e-mail,
  • historię przeglądarki,
  • pliki dzienników,
  • informacje systemowe,
  • dokumenty,
  • arkusze kalkulacyjne,
  • inne pliki multimedialne.

Infostealery to jedna z głównych rodzin złośliwego systemu dla sektora handlu detalicznego, ponieważ atakujący próbują wykraść cenne dane, takie jak szczegóły płatności od organizacji i klientów. Zasilają rone ównież szerszy ekosystem cyberprzestępczy, w którym atakujący sprzedają pozyskane dane uwierzytelniające i osobiste dane finansowe.

Sektor Retail jest szczególnie atrakcyjny dla cyberprzestępców. W sklepach, centrach handlowych są przeprowadzane przecież setki tysięcy transakcji finansowych. Dlatego wykorzystując aplikacje chmurowe cyberprzestępcy starają się zainstalować złośliwe oprogramowanie, które może pomóc w kradzieży danych klientów w tym finansowych. Co niepojące nasz raport pokazuje także, iż cyberprzestępcy coraz częściej atakują także słabo zabezpieczoną infrastrukturę podłączoną do internetu. Na przykład sieć kamer czy różnego rodzaju czujników, które mogą dostarczyć cyberprzestępcom danych wizualnych klientów albo ułatwiają ataki typu DDos, który na przykład może wyłączyć stronę danego centrum handlowego albo sklep online. Tym bardziej więc zarządzający obiektami handlowymi powinni pamiętać o wdrożeniu rozwiązań zabezpieczających, które automatycznie, online przez 24 godziny na dobę zabezpieczają ich infrastrukturę przed atakiem cyberprzestępców za pośrednictwem rozwiązań chmurowych.”komentuje Michał Borowiecki, dyr. Regionalny Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Raport Netskope wskazuje na zagrożenia

Z analizy Nestkope wynika, iż szczególnie rodzina botnetów Mirai coraz częściej atakuje odsłonięte urządzenia sieciowe z systemem Linux, takie jak routery, kamery i inne urządzenia IoT w środowisku handlu detalicznego. Botnet to sieć zainfekowanych komputerów będących pod kontrolą przestępców. Rozpowszechnione przez cyberprzestępców złośliwe oprogramowanie może zmienić komputer ofiary w tzw. bot (lub inaczej zombie). Słowo bot oznacza program, który wykonuje zadania automatycznie. Z raportu wynika także, iż Microsoft OneDrive pozostaje najpopularniejszą aplikacją chmurową do dostarczania złośliwego systemu we wszystkich sektorach, w tym w handlu detalicznym. Atakujący skłaniają się ku taktykom, które wykorzystują zaufanie użytkowników i ich znajomość OneDrive. Zwiększają tym samym prawdopodobieństwo, iż klikną na linki i pobiorą złośliwe oprogramowanie.

Czytaj też >> Badania technologii spawania ścian sitowych ze stali niskostopowej

Idź do oryginalnego materiału