Jägermeister to znany na całym świecie likier ziołowy powstały w 1934 roku i sprzedawany od 1935 w Niemczech a później niemal na całym świecie. Ma bardzo interesującą i momentami naprawdę kontrowersyjną historię, którą chciałbym Wam dzisiaj przybliżyć! Przed Wami mój artykuł-rzeka, a w nim wszystko co trzeba wiedzieć o marce Jägermeister.
Co to jest Jägermeister?
Jägermeister to ziołowo-korzenny likier o smaku słodko-gorzkim. Sprzedawany jest on w bardzo charakterystycznej butelce, która została wybrana przez samego twórcę marki – Curta Masta. Poszukiwanie najbardziej trwałej butelki na powstający trunek polegało na upuszczaniu rozmaitych butelek na dębową podłogę w kuchni Herr Masta. Butelka prostopadłościenna wypadła najlepiej. Nieprzypadkowy jest także kolor butelki, który często nazywa się – nomen omen – butelkowa zieleń. Oprócz dobrej ochrony przed promieniami UV stanowi ona także wskazanie łowieckiej proweniencji likieru poprzez nawiązanie do koloru munduru myśliwskiego.
Skala produkcji
Jägermeister produkowany jest w Dolnej Saksonii w Niemczech i eksportowany do ponad 130 państw gdzie łącznie sprzedaje się zawrotna liczba około 7 milionów 9 litrowych skrzynek za ponad pół miliarda dolarów rocznie. Jägermeister nie tylko jest najcenniejszą niemiecką marką alkoholu, ale zalicza się także do 25 najpopularniejszych marek alkoholi premium zachodniego świata.
Receptura likieru Jägermeister
Skład likieru Jägermeister od niemal stu lat utrzymywana jest w tajemnicy. Jak wiadomo z etykiety, likier zawiera aż 56 ziół i przypraw, które od lat niezmiennie budują smak i aromat trunku. Wśród składników znajduje się:
- skórki cytrusów
- imbir
- cynamon
- goździki
- lukrecja
- żeń-szeń
- … a także inne zioła, kwiaty, korzenie i owoce.
Z uwagi na obecność ziół wiele osób uważa, iż Jagermeister ma adekwatności lecznicze. Starsi Niemcy nazywają go choćby onomatopeicznie i żartobliwie „leberkleister„, czyli „klej do wątroby”.
To chyba dlatego często słyszy się pytanie „Na co pomaga Jagermeister?„. Odpowiedź jest taka, iż likier nie ma żadnych dowiedzionych adekwatności leczniczych, poza tym, iż tradycyjnie uznawany jest jako digestivo podawane na trawienie.
Warto dodać, iż niektórzy w podobny sposób używają czeskiej Beherovki.
Proces produkcji
Źródło: Fhotocommunity.de – użytkownik W. Patrick
Smak przypraw, ziół i owoców zamieniany jest w likier przez trwającą rok macerację. Odbywa się ona w olbrzymich dębowych beczkach o pojemności 10000 litrów. Macerat poddawany jest następnie filtracji i rozcieńczeniu wodą i doprawiony karmelem.
Obecnie za recepturę tę odpowiada Dr Berndt Finke, który pracuje dla marki jako Dyrektor ds. Surowców i Produkcji, czyli taki likierowy odpowiednik szkockiego Master Ditsitllera.
Likier od początku istnienia produkowany jest w Wolfenbüttel. Firma w tej chwili posiada tam nowoczesną siedzibę oraz zakład produkcyjny, który znajduje się przy ulicy… Jagermeister Straße W związku z tym, iż sławny likier przyciąga turystów do Wolfenbüttel istnieje także możliwość zwiedzania zakładu.
Jedynym wyjątkiem jest licencjobiorca w Austrii, który otrzymuje półprodukt z Wolfenbüttel, czyli mieszankę wszystkich 56 ziół, i dodaje do niej neutralny alkohol, cukier i wodę, aby zabutelkować gotowy likier.
Co to znaczy Jägermeister i jak powstało logo?
Jägermeister w języku niemieckim oznacza dosłownie „mistrz łowiectwa”.
Logo likieru to jelenie z krzyżem pomiędzy tykami.
Według oficjalnej komunikacji marki logo jest bezpośrednim nawiązaniem do świętego Huberta z Liège, który jako zapalony myśliwy, podczas jednego z polowań zobaczył jelenia z krzyżem w porożu co spowodowało jego (św. Huberta, a nie jelenia) uduchowienie.
Nawrócenie św. Huberta autorstwa Wilhelma Räubera
Jak pić Jägermeister?
Jednym ze źródeł sukcesu likieru Jägermeister jest jego niezwykła uniwersalność w podawaniu. Będąc w zasadzie „twarzą kategorii” cechuje go naprawdę szerokie spektrum podań. Oprócz bardzo sławnej „Jagerbomb”, którą opisałem w osobnym dziale poniżej, wymienić warto następujące sposoby podania:
Jako digestivo
Historycznie Jägermeister to alkohol „na żołądek”. Starsi Niemcy kojarzą go głównie z napitkiem stosowanym po kolacji jako digestivo.
Niektórzy klasyfikują choćby Jagera jako bitter (czyli napitek bardzo gorzki jak węgierskie Unicum), ale ten nie kwalifikuje się do tej kategorii z uwagi na dodatek cukru. Spotkałem się także z pojęciem „halbbitter”, czyli „półbitter”, które ewidentnie nawiązuje do tradycji picia „na trawienie”.
Zmrożony „na strzały” (sugerowane przez producenta)
Sugerowana metoda podania likieru Jägermeister to schłodzenie go do -18 C (czyli w zamrażalniku) i picie „na strzały” w małych kieliszkach do wódki.
Oczywiście każde mocne schłodzenie to metoda stawiająca na zwiększenie pijalności. Niska temperatura, słodycz, odribna goryczy i do tego zioła sprawiają, iż smak etanolu znika, a chęć do spożycia rośnie wraz ze zmianą nastroju.
Inne często używane mixery:
- cola
- tonik
- mrożona herbata
- sok pomarańczowy
- „Deer & beer” (40 ml Jager + 350 ml piwa)
a także:
- kakao
- mleko
- Jell-O shot (amerykański drink w formie galaretki)
Jägerbomb, czyli imprezowa legenda
Prawdopodobnie najpopularniejszym sposobem podania (unikam tutaj słowa koktajl ) Jägera jest Jägermomb, czyli połączenie likieru z napojem energetycznym (w praktyce z RedBullem).
Przepis na Jagerbomb
- 1/3 – Jägermeister
- 2/3 – Red Bull
Część uroku polega na sposobie podania, który uwzględnia wrzucenie małego kieliszka do wódki do większej szklanki wypełnionej energetykiem. Połączenie to stało się tak popularne na koncertach i Après Ski na całym świecie, iż produkuje się choćby dedykowane szklanki do Jägerbombs oraz ich imprezowe odpowiedniki z plastiku.
Jagerbomb ma swoje miejsce w popkulturze przez co jest obiektem wielu memów (nie wszystkie chcę przytaczać, ale można zgooglować ;)) oraz „fan-artów” jak ten pondiższy z połączeniem logo obu marek.
Choć dla wielu Jägerbomb to legenda, drink ten nie należy do najbardziej neutralnych dla zdrowia więc lepiej nie przesadzać.
Historia marki Jägermeister – wersja oficjalna
Historia marki Jägermeister to twardy, a choćby bardzo twardy orzech do zgryzienia dla dziennikarza (no dobra… blogera, tak sobie napisałem, bo się staram… ). Zależnie od tego kto ją przedstawia, spotkać się można z rozmaitymi wersjami, które ujawniają pewne informacje bardzo wybiórczo. W tym artykule opisuję wersję, w której skupiam się na dojściu marki Jägermeister do statusu globalnej potęgi.
Trzeba jednak wiedzieć, iż historia ta ma także swoje mroczne strony związane z czasem i miejscem powstania, czyli III Rzeszą. Ponieważ sprawa jest złożona i pełna domniemań, napisałem o niej osobny artykuł, który ukaże się na dniach i podlinkuję go tutaj.
Skupmy się jednak na oficjalnej wersji, która pod względem biznesowym jest naprawdę interesująca.
Curt Mast – założyciel marki
Twórcą likieru Jägermeister jest Curt Mast – syn handlarza winem i właściciela zakładu produkującego ocet w miasteczku Wolfenbüttel. Dorastanie w atmosferze handlu i produkcji sprzyjało licznym eksperymentom z likierami. W 1934 roku, w wieku 37 lat w wyniku licznych eksperymentów Curt Mast opracował recepturę likieru, który zarejestrował w 1935. Ponieważ poza pracą, pasją Curta Masta było myślistwo, likier nazwał Jägermeister, czyli „Mistrz Łowiecki”. Od samego początku marka miała w logo jelenia z krzyżem pomiędzy tykami, który inspirowany był nawróceniem św. Huberta – patrona myśliwych. Marka przez wojnę i po wojnie rozwijała się dynamicznie. W latach 60 Jägera zaczęto sprzedawać także w Afryce gdzie popyt na niego kreowali Niemcy, którzy się tam osiedlili po wojnie.
Era Güntera Masta
W 1952 roku do firmy dołączył 26-letni bratanek Curta Masta – Günter Mast, który przez lata doszedł do pozycji dyrektora generalnego. Günter Mast wsławił się głównie nawiązaniem współpracy sponsorskiej z drużyną Eintracht Braunschweig. W1973 roku w meczu z Schalke 04 po raz pierwszy w historii Bundesligi zawodnicy nosili koszulki z logo Jägermeister. Co ciekawe, doprowadzenie do tej sytuacji nie było łatwe. Ponieważ Bundesliga nie dopuszczała noszenia logo sponsora na koszulce i drużyna musiała zmienić logo, aby nie mieć na koszulkach logo sponsora tylko logo drużyny
Jägermeister był także marką bardzo widoczną na torach wyścigowych. Swoje zaangażowanie w sponsoring wyścigów samochodowych marka zakończyła dopiero w roku 2000 kiedy uznano, iż zarówno sport jak i motoryzacja nie łączą się dobrze z alkoholem.
Sidney Frank Importing Company
Żródło: Jagermeister.com
Bardzo interesująca jest całkowita zmiana profilu marki, która rozpoczęła się w USA. Sidney Frank, amerykański dystrybuto alkoholi, stał się wyłącznym importerem Jägermeistera i zaczął promować go jako imprezowy trunek studencki. Trunek ten na imprezach podawały Jägerettes, czyli seksownie ubrane hostessy, które zachęcały do wypicia shota Jägera.
Współpraca z firmą Sydneya Franka stała się tak ważna dla marki, iż w 2015 roku firma Sidney Frank Importing została wykupiona przez Mast-Jägermeister. Obie firmy są prywatne więc kwota sprzedaży nie musiała być ujawniona i nie została. Zakup firmy legendarnego Sidneya Franka dla marki Jägermeister ma znaczenie strategiczne i jest dążeniem do ugruntowania swojej pozycji na rynku amerykański, który jest ogromny, ma dla marki znaczenie kluczowe… i niestety doświadcza w tej chwili spadków.
Całkowita zmiana wizerunku marki
Dla dzisiejszych konsumentów z pewnością będzie zaskoczeniem, iż do lat 90 XX w. Jägermeister był uznawany za trunek „dziadkowy”, a grupą docelową były głównie osoby powyżej 55 roku życia. Firma stanęła wtedy przed kurczącą się grupą odbiorców i pojawiającymi się globalnymi markami lifestyleowymi. Konieczne stało się poszerzenie grupy docelowej.
W owym czasie, w niemieckiej TV pojawiły się także reklamy z jeleniami Rudim i Ralfem. choćby mi się to podoba ponieważ przypomina mi się jak jako dziecko oglądałem „satelitę” z niemiecką telewizję
A marka Jägermeister zaangażowała się w sponsoring imprez i wspieranie kapel rockowych. Przede wszystkim sponsorowane były zespoły rockowe, aby połączyć Jägermeistera z podejściem do życia, które jest związane z tym gatunkiem muzyczny i skierować się do społeczności międzypokoleniowej.
Z pewnością pomogła tutaj sławna piosenka zespołu Die Toten Hosen z 1996 roku.
Nawet miło mi się tego dzisiaj słuchało, bo choć przed laty nie wiedziałem o co chodzi, słuchałem tego na Vivie jako dziecko!
Ewidentnie koncepcje muzyczne podobają się włodarzom marki Jägermeister. W celu wzmocnienia marki sponsorowane są także zespoły muzyczne, czego przykładem jest Blaskapelle.
Jagermeister – cena! Ile kosztuje likier z jeleniem?
Jager kosztuje około:
- 55 zł za butelkę 0,5L
- 70 zł za butelkę 0,7L
- 85 zł za butelkę 1L
Likier jest dostępny w większości dużych sieci sklepów.
Walka z podróbkami – jak rozpoznać oryginał?
Warto dodać, iż wyróżniki butelki są często i jasno podkreślane w komunikacji marki celem ułatwienia konsumentom weryfikacji oryginalności trunku. Dwie najważniejsze cechy, na które należy zwrócić uwagę:
- Embossing z boku butelki.
- Nakrętka ze złotą koroną i nazwiskiem twórcy
Liczni naśladowcy
Warto dodać, iż na rynku kupić można sporo likierów, które Jägermeistera nie udają, ale swoją aparycją wydają się zaskakująco podobne dla obserwatora, który nie przygląda się zbyt długo.
Jak smakuje likier Jägermeister?
Typ alkoholu:
likier ziołowy
Wiek:
bez informacji o wieku
Oko:
otwierając –> Zielona prostopadłościenna butelka z lekko wklęsłymi bokami i bardzo krótką szyjką. Na etykiecie charakterystyczny jeleń. Lekko nowoczesne wzornictwo aptecznej butelki sprawia, iż tak samo dobrze pasuje do baru jak i do kredensu.
po nalaniu –> ciemnobursztynowy
Nos:
niezbyt lotny, korzenny, słodki, ale nie bardzo słodki
Język:
w smaku ziołowy, słodki lekko pieprzny z dość dobrze ukrytym alkoholem. Nie ma tu pokładów różnych smaków, ale kto szukałby tego w tym snowboardowym klasyku pitym hektolitrami w rytm Deutsche Schlager? Ja nie
ABV:
35%
Likier Jägermeister to ostatni alkohol w moim przeglądzie bitterów.