Listopadowy Black Week zaczął się już w październiku [OPINIE]

6 dni temu

Według najnowszych danych GUS w październiku 2024 r. odnotowano 0 2,5 proc. wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących niż przed rokiem.

Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży ogółem zwiększył się w październiku 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 9 proc. do 9,1 proc. (we wrześniu 2024 r. wynosił 8,9 proc.).

Najnowsze dane komentują poniżej eksperci Univio, BaseLinker i Ambiscale.

Sebastian Błaszkiewicz – Head of Sales Excellence w Univio

Koniec listopada to najgorętszy okres w przedświąteczno – zakupowej końcówce roku. Konsumenci tradycyjnie już polują na najlepsze okazje i po udanych zakupach sukcesywnie wykreślają ze swoich list kolejne udane poszukiwane produkty. Kulminacyjnym momentem jest Black Week z najbardziej rozpoznawalnym dniem w tym czasie – Black Friday.

Jednak co roku okres zakupowej gorączki zaczyna się coraz wcześniej. To z jednej strony zasługa samych sprzedawców, chcących gwałtownie wyjść na prowadzenie w wyścigu z konkurencją o atencję klientów, z drugiej natomiast – takie oczekiwania i potrzeby wyrażają też sami kupujący. Dane firmy LTK wskazują, iż wśród konsumentów rośnie tendencja do rozpoczynania zakupów świątecznych z coraz większym wyprzedzeniem, na długo przed Czarnym Piątkiem – zgodnie z badaniem przeprowadzonym w USA, a więc rynkiem będącym wyznacznikiem trendów dla rynków UE, 58 proc. konsumentów planowała rozpoczęcie zakupów jeszcze przed końcem października. Najnowsze dane GUS, zwłaszcza w obszarze e-commerce, to w pewnym stopniu potwierdzają. W październiku br. na wzrost sprzedaży przez internet mogła także wpłynąć tegoroczna powódź – w szczególności na kategorię „meble, rtv, agd”.

Nasz rynek dynamicznie się rozwija i okazuje się także bardzo atrakcyjny dla światowych gigantów. Alibaba w październiku umożliwił polskim firmom sprzedaż przez swoją platformę. To kolejny marketplace, który może stanowić kanał sprzedaży w omnichannelowym ekosystemie dla polskich sprzedawców. Ale i kolejne wyzwanie – bo świat omnichannelowy robi się z roku na rok coraz bardziej rozbudowany, skomplikowany. Coraz poważniejszym wyzwaniem staje się skuteczne i efektywne zarządzanie ceną (pricing management).

Według badania opublikowanego w raporcie „Polacy w internecie — rozrywka, praca, codzienność” zrealizowanego przez Nexerę we współpracy z K+Research, mając wybór między online a offline aż ponad 40 proc. Polaków wybiera zakupy w internecie, kierując się głównie wygodą (32 proc. badanych wskazuje ten powód).

Modele ROPO (Research Online, Purchase Offline) i odwrotne ROPO mają bardzo zbliżoną popularność (odpowiednio 24 proc. i 20 proc.). To oznacza, iż dla blisko połowy konsumentów migracja pomiędzy kanałami jest czymś naturalnym i pożądanym. Tym ważniejsze jest

*****

Emil Walczak, head of enterprise & implementation w BaseLinker

Końcówka roku to tradycyjnie już gorący okres dla sprzedaży w sieci. Ostatnie miesiące przyzwyczaiły nas do wzrostów, włącznie z październikiem, kiedy to polscy sprzedawcy mogli pochwalić się znaczącym skokiem sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym. Już niedługo dowiemy się, czy te wyniki trafnie zapowiedziały szczyt sezonu, włącznie z okresem tzw. Black Weeku. Warto zwrócić uwagę na to, iż okres ten z roku na rok trwa coraz dłużej – niektóre firmy zaczynają promocje już z początkiem listopada, chcąc w ten sposób przyciągnąć uwagę konsumentów. Z drugiej strony, sprzedawcy mają większy dostęp do narzędzi pozwalających na sprzedaż za granicą, tym samym radykalnie zwiększając liczbę potencjalnych kupujących. Spora w tym zasługa platform marketplace takich jak Allegro, Amazon, eBay, ale też AliExpress czy Kaufland, które coraz mocniej zaznaczają swoje miejsce na rynku, pozwalając łatwo i gwałtownie dotrzeć z ofertą do międzynarodowego konsumenta.

*****

Grzegorz Rogoziński, CGO & Co-founder w Ambiscale

Zachowana w październiku stabilność głównego wskaźnika Barometru Nastrojów Konsumenckich GfK (-1,7 pkt) okazała się dobrym sygnałem dla przedsiębiorców. Jednak obecny wzrost sprzedaży w e-commerce wynika nie tylko z sezonowych trendów – przyczyniły się do tego również zmiany gospodarcze i dynamiczny postęp technologiczny. Rozwój technologii, takich jak sztuczna inteligencja, personalizacja ofert czy automatyzacja procesów logistycznych, zdecydowanie wpływa na poprawę doświadczenia zakupowego, zachęcając konsumentów do częstszych transakcji online.

Wszystko wskazuje na to, iż listopad przyniesie dalsze wzrosty, napędzane wyprzedażami Black Friday i Cyber Monday, które nie realizowane są już tylko jeden dzień, a cały miesiąc (black month). Retailerzy mogą też z większym optymizmem patrzeć na perspektywy sprzedaży w nadchodzącym okresie przedświątecznym. Ostatnie dwa miesiące bieżącego roku mogą pobić kolejne rekordy, szczególnie w sektorach takich jak elektronika, zabawki i odzież.

Te wzrosty jedynie potwierdzają, iż e-commerce rośnie w siłę. Według raportu „E-commerce w Polsce 2024” przygotowanego przez Gemius, 100 proc. internautów przyznało, iż przynajmniej raz dokonało zakupu w Internecie, a 87 proc. robi to regularnie. Dlatego firmy, które chcą wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, muszą inwestować w nowoczesne technologie, optymalizację procesów i innowacje, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumentów. Nie należy zapominać o ciągłym rozwoju serwisów e-commerce, analizie danych, cyberbezpieczeństwie, oraz zapewnieniu dostępności stron internetowych zgodnie z WCAG dla wszystkich użytkowników, co poszerza grono potencjalnych klientów.

Idź do oryginalnego materiału