Dynamiczny rozwój technologii znacząco zmienia handel, e-commerce i rzeczywistość biznesową, wpływając na zachowania zakupowe klientów. A ci, szczególnie w Polsce, coraz częściej sięgają po nowe technologie. Już 50 proc. polskich klientów korzysta lub planuje wykorzystać generatywną sztuczną inteligencję w czasie zakupów, co jest wynikiem wyższym niż np. w USA (35 proc.), Francji (40 proc.) czy Niemczech (44 proc.).
Jednym z ważniejszych czynników napędzających ten trend jest zmiana pokoleniowa, a co za tym idzie ewolucja zachowań konsumenckich. Prognozy wskazują, iż do 2028 roku digital natives, czyli pokolenie Z oraz millenialsi, będą stanowić około połowę europejskich klientów. Kupujący z tej grupy oczekują nie tylko szybkiej i wygodnej obsługi, które w zasadzie traktują już jako oczywistość, ale również inspirujących i angażujących doświadczeń zakupowych. Jak wynika z danych Zalando, już 70 proc. reprezentantów pokolenia GenZ podejmuje decyzje zakupowe w oparciu o inspiracje.
– Współczesny rynek zmienia się w tempie, jakiego nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy, a transformacja cyfrowa to już nie wybór, ale konieczność dla firm, które chcą nadążyć za dynamicznie zmieniającymi się oczekiwaniami klientów. Współczesny konsument, szczególnie z młodszych pokoleń, oczekuje doświadczeń zakupowych na najwyższym poziomie – od pełnej personalizacji i interaktywności po błyskawiczny dostęp do oferty. Rozwiązania cyfrowe, takie jak generatywna sztuczna inteligencja, idealnie wpisują się w te oczekiwania, oferując personalizację na niespotykaną dotąd skalę. Dzięki nim klienci mogą otrzymać rekomendacje produktów dopasowane do ich gustu, interaktywne treści czy choćby wizualizacje produktów w czasie rzeczywistym. To wszystko przekłada się na bardziej świadome i satysfakcjonujące decyzje zakupowe. Firmy, które nie zaadaptują cyfrowych rozwiązań, ryzykują utratę swojej konkurencyjności – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Niski poziom wdrażania nowoczesnych technologii
Tymczasem poziom wdrożenia nowoczesnych technologii w polskich przedsiębiorstwach pozostaje niski. Według raportu Komisji Europejskiej, jedynie 3,7 proc. polskich firm korzysta z technologii AI, podczas gdy średnia unijna wynosi 8 proc.. Również analiza danych była wykorzystywana przez zaledwie 19 proc. firm w Polsce, wobec średniej unijnej na poziomie 33,2 proc.
Zalando przebadało potrzeby przedsiębiorców e-commerce z branży mody w tym zakresie. Jak pokazuje raport “Polska moda na europejskim wybiegu” co siódmy polski modowy e-commerce przyznaje, iż potrzebuje wsparcia technologicznego. Wśród tych zorientowanych na ekspansję zagraniczną, co czwarta z firm chciałaby skorzystać z pomocy w budowaniu lojalności klientów, co piąta – w analityce danych i zarządzaniu zamówieniami.
– W Zalando innowacje mamy wpisane w DNA, więc zdajemy sobie sprawę jak ważne jest ich wykorzystanie nie tylko dla pogłębiania relacji marek z klientami, ale też dla poprawienia efektywności operacyjnej. Wykorzystujemy AI w kontakcie z klientami, oferując Asystenta, który wspiera ich w wyborach modowych, ale także do optymalizacji zarządzania zasobami. Cieszymy się, iż poprzez nasze rozwiązania, takie jak Zalando Partner czy ZEOS możemy wspierać polskie marki w rozwoju ich biznesu nie tylko w Polsce, ale również za granicą – mówi Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando.
Logistyka, oprogramowanie i usługi
Poprzez ZEOS Zalando buduje system operacyjny, umożliwiający markom korzystanie z jego trzech warstw: logistyki, systemu i usług. To rozwiązanie, dostępne dla całej branży mody i lifestyle, umożliwia markom zarządzanie zasobami połączonymi z paneuropejską siecią logistyczną Zalando i dziesiątkami firm płatniczych i kurierskich w całej Europie w ramach jednej integracji, jednej puli zapasów i jednego panelu kontrolnego do obsługi sprzedaży zarówno na Zalando, jak i poza nim: na innym marketplace lub we własnym sklepie e-commerce.
Partnerzy Zalando mogą również korzystać z Zalando Partner Marketing Services – oferty marketingu 360° – z nową funkcją Customer Journey Compass, która pomaga partnerom lepiej planować i analizować działania marketingowe, od zwiększenia świadomości po konwersję, a także zaspokajać rosnące zapotrzebowanie na angażujące i inspirujące doświadczenia klientów.