Napoje spirytusowe odpowiadają za blisko połowę wartości rynku alkoholi w Polsce, a ich sprzedaż w małych opakowaniach przekroczyła w ciągu ostatniego roku 6 mld zł, co stanowi ponad ¼ całkowitej wartości sprzedaży alkoholi mocnych. Badanie SW Research pokazuje, jak Polki i Polacy postrzegają „małpki” i w czym upatrują przyczyn ich popularności.
Dla kogo są „małpki”?
Dwóch na trzech Polaków w wieku 18-65 lat (66%) uważa, iż tzw. „małpki” z wódką przeznaczone są dla osób, które chcą gwałtownie poczuć się pod wpływem alkoholu. kilka mniej (61%) twierdzi, iż ich sprzedaż skierowana jest do osób z problemem alkoholowym. Zaskakujący jest fakt, iż cztery na dziesięć osób (39%) uważa, iż „małpki” są produktem dla nastolatków, którzy chcą spróbować mocnego alkoholu.
Polacy w większości (74%) są przekonani, iż spożywanie „małpek” z wódką powoduje ryzyko uzależnienia i sprzyja regularnemu piciu (70%). Ponad połowa sądzi, iż jest to sposób na degustację niewielkiej ilości alkoholu i daje przyjemność z bycia na rauszu.
Gdzie i kiedy pije się wódkę z małych opakowań?
Ośmiu na dziesięciu Polaków (81%) widziało w swoim otoczeniu osoby spożywające napoje spirytusowe w małych opakowaniach, najczęściej (78%) w okolicach sklepu, ale również przed lub w trakcie pracy (25%), w środkach komunikacji zbiorowej (24%) lub w domu (16%).
Dlaczego „małpki” są popularne?
Nieco ponad 1/3 badanych uważa, iż przyczyną popularności „małpek” jest ich niska cena, prawie połowa, iż jest to związane z możliwością dyskretnego i szybkiego spożycia. Co ciekawe, osoby młodsze (18-24 lata) częściej wskazują na aspekty związane z „działaniem” alkoholu, zaś starsze (50-65 lat) – z dyskretnością spożywania „małpek”.
Metodologia badań
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 10-11.12.2024 przez firmę badawczą SW Research w formie wywiadów on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono
805 ankiet na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków, w wieku 18-65 lat. Badanie zrealizowano na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
„Od dłuższego czasu obserwujemy w mediach zwiększoną liczbę sponsorowanych, negatywnych publikacji na temat piwa, w których powtarzane są tezy lobbingowe przemysłu spirytusowego, m.in. na temat zwiększenia akcyzy od alkoholu w piwie. Prezentuje się także chwytliwe hasło, iż każdy alkohol jest taki sam, próbując nadać mu pozory prawdziwości. Przy tym całkowicie pomija się różnice wynikające z natury każdego z produktów i sposobu jego spożycia. Wódkę spożywa się głównie w celu upicia, a piwo dla smaku. Ponieważ w publikacjach pomija się wątek konsumpcji tzw. małpek, postanowiliśmy uzupełnić obraz rynku o ten istotny element, aby każdy mógł wyrobić sobie pogląd, co jest największą patologią, jeżeli chodzi o nadużywanie alkoholu w Polsce.” – komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
Pobierz grafikę 1
Pobierz grafikę 2
Pobierz grafikę 3
Pobierz zdjęcie