Poznaliśmy listę najdroższych ulic świata. Zmiana lidera

4 dni temu

Jak podaje międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield (NYSE: CWK), Mediolańska Via Montenapoleone, gdzie czynsze wzrosły w ostatnich dwóch latach prawie o jedną trzecią, wyprzedziła nowojorską Piątą Aleję, zostając najdroższą lokalizacją handlową świata – wynika z analizy firmy doradczej Cushman & Wakefield.

To pierwszy raz, gdy ulica handlowa z Europy znalazła się na szczycie globalnego rankingu opublikowanego w już 34. edycji flagowego raportu firmy „Main Streets Across the World” (Główne ulice handlowe świata). Prezentuje on zestawienie najdroższych ulic handlowych na poszczególnych rynkach w oparciu o dane własne Cushman & Wakefield dotyczące czynszów bazowych w 138 najlepszych w swojej klasie lokalizacjach, z których wiele związanych jest z sektorem towarów luksusowych.

Topowe lokalizacje

Via Montenapoleone, utożsamiana z modą i luksusem, w ostatnich latach stopniowo awansowała w rankingach, zdobywając drugie miejsce po raz pierwszy w 2023 roku. Czynsze w tej lokalizacji wzrosły w ostatnich 12 miesiącach o 11 proc. do 2047 USD/st. kw./rok, natomiast przy Piątej Alei utrzymały się drugi rok z rzędu na stabilnym poziomie 2000 USD/st. kw./rok. Oprócz wciąż dużego zainteresowania najemców w warunkach ograniczonej podaży, kolejnym czynnikiem, który przyczynił się do umocnienia się Via Montenapoleone w zestawieniu, był wzrost kursu euro wobec dolara.

Londyńska New Bond Street (1762 USD/st. kw./rok) zajęła trzecie miejsce, wyprzedzając dzielnicę Tsim Sha Tsui w Hongkongu pomimo odnotowanego w tej lokalizacji wzrostu czynszów. Z kolei Pola Elizejskie w Paryżu, gdzie czynsze wzrosły o 10 proc. w ujęciu rocznym, utrzymały piątą pozycję w rankingu, mimo iż tokijska dzielnica Ginza zmniejszyła dystans wobec paryskiej lokalizacji dzięki wzrostowi stawek czynszu w tym samym czasie o 25 proc..

– Te znane na całym świecie lokalizacje charakteryzują się silną konkurencją o powierzchnie handlowe oraz bardzo ograniczoną podażą i to pomimo trudnej sytuacji na rynku handlowym. Marki, od luksusowych po masowe, intensyfikują swoje działania związane z obecnością w sklepach stacjonarnych w topowych lokalizacjach, ponieważ walka o uwagę konsumenta oznacza konieczność zapewnienia niepowtarzalnych doświadczeń zakupowych i prezentacji produktów. Choć e-commerce odgrywa istotną rolę w strategii omnichannelowej, to klienci nawiązują więź z daną marką właśnie w tradycyjnych sklepach. W efekcie wskaźniki pustostanów pozostają na wyjątkowo niskich poziomach, co przekłada się na wysokość czynszów, które sieci handlowe są gotowe zapłacić, aby pozyskać i utrzymać wynajmowaną powierzchnię – komentuje Robert Travers, Dyrektor Działu Nieruchomości Handlowych w regionie EMEA, Cushman & Wakefield.

Specyfika Nowego Światu

Po raz kolejny jedyną polską ulicą handlową, która zakwalifikowała się do zestawienia, jest Nowy Świat, który zanotował wzrost czynszów o 15 proc. r/r. Stawka w tej stołecznej lokalizacji wynosi 1032 EUR/mkw./rok, co drugi rok z rzędu plasuje Nowy Świat na 35. miejscu wśród najdroższych ulic na świecie.

– Specyfika Nowego Światu, który został zdominowany przez najemców gastronomicznych i drobne usługi, niejako oddaje charakter innych ulic handlowych w polskich aglomeracjach. Widać na tym polu jednak sukcesywne zmiany. W Warszawie przeciwwagą dla oferty Nowego Światu staje się ulica Mokotowska i Plac Trzech Krzyży. Obie te lokalizacje zanotowały w ostatnim czasie interesujące handlowe otwarcia, które potwierdzają, iż w Polsce jest popyt i przestrzeń na kreowanie atrakcyjnej oferty poza centrami handlowymi, które przez ostatnie lata były uznawane za najważniejsze miejsca zakupowe i pierwszy wybór polskich konsumentów. To właśnie portfel najemców skupionych przy danej ulicy świadczy o jej jakości, a niewątpliwym sygnałem, iż staje się ona destynacją zakupową, jest obecność marek modowych. Aby jednak zmiany w kierunku zwiększenia różnorodności lokalizacji handlowych w Polsce przyspieszyć, potrzebne są pewne modyfikacje dotyczące chociażby procesów najmu przy ulicach handlowych. w tej chwili nie przystają one do biznesowych realiów, są zawiłe i często realizowane są stanowczo zbyt długo, co może niestety zniechęcać firmy do otwarcia swoich sklepów w tego typu miejscach. Odnosi się to przede wszystkim do lokali znajdujących się w nieruchomościach należących do miasta – komentuje Michał Masztakowski, Head of Retail Poland, Cushman & Wakefield.

Ranking globalny w 2024 r.Ranking globalny w 2023 r.LokalizacjaCzynsz (USD/st. kw./rok)Czynsz (EUR/mkw./rok)R/R (w lokalnej walucie)
12Via Montenapoleone, Mediolan204720 00011 proc.
21Górna Piąta Aleja (ulice od 49. do 60.), Nowy Jork200019 5370 proc.
34New Bond Street, Londyn176217 21013 proc.
43Tsim Sha Tsui (sklepy przy głównych ulicach), Hongkong160715 6977 proc.
55Pola Elizejskie, Paryż128212 51910 proc.
66Ginza, Tokio118611 58225 proc.
77Bahnhofstrasse, Zurych98195851 proc.
88Pitt Street Mall, Sydney80278320 proc.
99Myeongdong, Seul68867193 proc.
1010Kohlmarkt, Wiedeń55354005 proc.
Główne ulice handlowe świata – ranking globalny rynków w 2024 r. Źródło: Cushman & Wakefield

Poziom czynszów

Rywalizacja o powierzchnie handlowe w warunkach ograniczonej dostępności doprowadziła do wzrostu czynszów w ujęciu rocznym w 79 (57 proc.) ze 138 monitorowanych lokalizacji. Jednocześnie spadki odnotowano na zaledwie 19 rynkach (14 proc.), a stabilne poziomy stawek w 40 lokalizacjach (29 proc.). W efekcie czynsze w skali całego świata wzrosły średnio o 4,4 proc.. Największe, wynoszące 8,5 proc. podwyżki dotyczyły Ameryki Północnej i Południowej i były spowodowane wzrostem stawek o niemal 11 proc. w USA (ponad dwukrotnie wyższy wzrost niż w ubiegłym roku – +5,2 proc.). Niższe wzrosty odnotowano z kolei w Europie i krajach obszaru Azji, Australii i Oceanii – odpowiednio 3,5 proc. i 3,1 proc.. Czynsze w 138 lokalizacjach są w tej chwili wyższe średnio o prawie 6 proc. niż przed pandemią.

– Wzrost wydatków na cele niezwiązane z artykułami pierwszej potrzeby będzie pozytywnie wpływał na obroty lokali w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach handlowych. To, jak gwałtownie i w jakim stopniu przełoży się to na wzrost czynszów, będzie zależało od lokalnych uwarunkowań i dynamiki rynku. W tym roku największy udział we wzroście w skali globalnej i regionalnej miały USA, ale w każdym z analizowanych regionów odnotowano duże, dwucyfrowe wzrosty, które świadczą o coraz lepszej kondycji tego segmentu rynku, który przez cały czas będzie rósł wraz z poprawą koniunktury – podsumowuje dr Dominic Brown, Dyrektor Działu Badań Międzynarodowych, Cushman & Wakefield, autor raportu.

Idź do oryginalnego materiału