Rozliczenie prądu z fotowoltaiki niekorzystne dla części prosumentów

11 miesięcy temu

Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpływają skargi od obywateli, którzy mają mikroinstalacje fotowoltaiczne. Ludzie są rozczarowani zmianą przepisów. Mianowicie rozliczenie prądu z fotowoltaiki jest niekorzystne dla części prosumentów. Skarżą się oni również na to, iż nie dostają świadczeń osłonowych.

Wielu obywateli wyraża swoje rozczarowanie zmianą w systemie rozliczeń i wsparcia dla instalacji fotowoltaicznych w domach. Ich zdaniem nowy sposób rozliczeń został wprowadzony zbyt szybko. Wielu uniemożliwił racjonalne podjęcie decyzji inwestycyjnych. Dodatkowo rozliczenie prądu z fotowoltaiki jest niekorzystne dla tych, którzy rozliczają sie na zasadzie opustów. Prosumenci nie rozumieją również, dlaczego nie przysługują im świadczenia osłonowe. Takie, które otrzymują zwykli konsumenci prądu w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. O co konkretnie chodzi ludziom, którzy zwracają sie do Rzecznika Praw Obywatelskich ze skargami?

Rozliczenie prądu z fotowoltaiki zmieniło się w sposób nagły

Ogólnie rzecz biorąc, zmiany w systemie rozliczeń były wynikiem unijnych dyrektyw.

Od ogłoszenia nowelizacji ustawy 21 grudnia 2021 r. do jej wejścia w życie 1 kwietnia 2022 r. prosumenci mieli jednak zaledwie 3 miesiące na przygotowanie się do zmiany systemu rozliczeń i ewentualne zrewidowanie planów inwestycji — zwraca uwagę RPO.

A wybór między net metering (system upustów) a net billing (system kosztowy) jest trudny. Oba bowiem systemy obowiązują przez długi okres, mianowicie minimum 15 lat. W tym czasie opłacalność może się zmieniać.

Niesprawiedliwie potraktowane czują się osoby, które w chwili wejścia w życie zmian w programie Mój Prąd były już prosumentami na starych zasadach i nie zdecydowały się na zmianę systemu rozliczeń na system kosztowy. Dlatego, iż uznały go za mniej dogodny finansowo. w tej chwili nie mogą one skorzystać z dofinansowania do ekologicznych źródeł ciepła czy magazynów energii, oferowanego w ramach tego programu.

Generalnie oferta wsparcia dla prosumentów rozliczających się w systemie kosztowym jest szersza niż dla tych, którzy decyzję o inwestycję w fotowoltaikę podjęli wcześniej. Ściśle mówiąc, wtedy, gdy obowiązywał system opustów — zauważa RPO.

Prosumenci bez świadczeń osłonowych

Właściciele fotowoltaiki są również rozczarowani innym faktem. Mianowicie okazało się, iż dodatek elektryczny, który według ustawy z 7 października 2022 przysługuje obywatelom z tytułu sytuacji na rynku energii elektrycznej, nie dotyczy posiadaczy mikroinstalacji fotowoltaicznych.

Prosumenci podkreślają, iż podwyżki cen energii elektrycznej niekorzystnie odbijają się na również ich budżetach. Nie rozumieją, dlaczego dodatki osłonowe, im nie przysługują. Przecież także postawili na rozwiązania proekologiczne.

Fotowoltaika nie dla wykluczonych cyfrowo

Problemem, który dostrzega RPO, jest również wykluczenie cyfrowe, które dotyka zwłaszcza osób starszych, mieszkańców mniejszych miejscowości. Procedura wsparcia fotowoltaiki oparta jest całkowicie na komunikacji elektronicznej. Począwszy od złożenia wniosku do zawarcia umowy, co sprawia, iż wielu obywateli nie jest w stanie z niej skorzystać.

Zdaniem RPO decyzje obywateli o przejściu na fotowoltaikę dyktowane są głównie dwoma czynnikami: opłacalnością dla budżetów domowych i troską o środowisko.

I o ile świadomość ekologiczna obywateli rośnie, to zmiany dokonane w ostatnich 2 latach w regulacjach prawnych i wsparciu publicznym wydają się działać na obywateli zniechęcająco — informuje Rzecznik Praw Obywatelskich.

Źródło: portalsamorzadowy.pl

Idź do oryginalnego materiału