Liczba sklepów w PSH Lewiatan na koniec 2024 roku wynosiła 3255. W konsekwencji bilansu otwarć i zamknięć liczba placówek sieci wzrosła w poprzednim roku o 26.
W minionym roku Polska Sieć Handlowa Lewiatan uruchomiła 231 nowych sklepów, zwiększając liczbę zrzeszanych placówek do 3255, jednocześnie w tym samy czasie zamknięto 205 sklepów. Bilans jest jednak zdecydowanie korzystny dla Lewiatana, ponieważ dzięki nowym otwarciom zwiększyła się nie tylko liczba placówek, ale i wzrosła łączna powierzchnia sprzedażowa sklepów o ponad 13,4 tys. metrów kwadratowych. Większa jest również średnia powierzchnia sali sprzedaży, która dziś mierzy blisko 197 mkw.
Utrzymać podobne tempo rozwoju
Wymagające otoczenie społeczno-gospodarczo nie zaburzyło wyników sieci Lewiatan, która szacuje, iż w 2024 roku osiągnęła ponad 17,3 mld złotych obrotu detalicznego, w tym blisko 1 mld złotych zrealizowanego dzięki produktom marki własnej. Dla porównania, łączne obroty w 2023 roku wyniosły 16,6 mld złotych. W minionym roku sieć wdrażała strategię biznesową na lata 2023-25 „Skuteczna organizacja, precyzyjna do konsumenta”, która skupia się na zwiększeniu konkurencyjności sklepów sieci, poprawie efektywności operacyjnej oraz budowie silnej i odpowiedzialnej marki w lokalnych społecznościach. Kontynuowano ponadto proces transformacji cyfrowej i technologicznej. Zrealizowano również plan ekspansji, otwierając w ciągu całego roku 231 nowych placówek.
– Nowe sklepy otwierają zarówno przedsiębiorcy, którzy są już członkami naszej sieci, jak i nowi franczyzobiorcy, którzy dopiero dołączyli do Lewiatana. To dla nas powód do satysfakcji, bo dowodzi, iż nasz model biznesowy ich satysfakcjonuje i pozwala na rozwój – komentuje Robert Rękas, prezes PSH Lewiatan. Dodając, iż Lewiatan zamierza utrzymać podobne tempo rozwoju również i w tym roku.
Franczyzobiorcy Lewiatana otwierali przede wszystkim sklepy o powierzchni ponad 100 mkw., a w 2024 roku pojawiły się na rynku 33 nowe supermarkety o powyżej 300 mkw. Jest ich w tej chwili już 564. Systematycznie rośnie też średnia powierzchnia sali sprzedaży palcówek sieci, która wynosi 196,7 mkw. Dotychczas zmodernizowanych zostało także 170 sklepów małego formatu w koncepcie Lewiatan Express.
Tylko w grudniu sieci Lewiatan uruchomiła 17 nowych placówek handlowych, w tym dwa supermarkety w Rusocicach oraz w miejscowości Naściszowa.
Bezpieczeństwo przedsiębiorców fundamentem strategii Lewiatana
Wsparcie franczyzobiorców w prowadzeniu biznesu, to jeden z najważniejszych elementów strategii biznesowej sieci i wyróżnik Lewiatana. We wrześniu, gdy Polskę dotknęła fala powodzi, która szczególnie mocno uderzyła we franczyzobiorców z Kłodzka, Nysy, Głuchołaz i Stronia Śląskiego sieć Lewiatan sprawnie i gwałtownie zareagowała uruchamiając zarówno pomoc dla mieszkańców regionów dotkniętych tragedią, jak też organizując wsparcie dla poszkodowanych franczyzobiorców i pracowników sklepów.
– Wspieramy się wzajemnie nie tylko w aspektach biznesowych, ale także w trudnych sytuacjach, czego najlepszym przykładem jest pomoc w przypadkach utraty dobytku Lewiatańczyków w wyniku pożarów czy powodzi. Ponadto utworzony Fundusz Rozwoju Konkurencyjności służy pomocą w dostosowaniu sklepów do systemu kaucyjnego czy wsparcia programu rozwoju energooszczędności sklepów – zaznacza Robert Rękas.