To transakcja wiązana. Chiny chcą zmodernizować kolej w Turcji, licząc na to, iż dzięki tym działaniom wzrosną dostawy towarów do i z Europy. Kwota, jaką zainwestują w ten projekt, jest niebagatelna.
Chiny zainwestują miliardy dolarów w turecką kolej
Burak Daglioglu, szef biura inwestycji przy prezydencie Turcji, powiedział w rozmowie z "South China Morning Post", iż chińskie zaangażowanie w modernizację tureckiej kolei może wynieść ok. 60 mld dolarów.
Chińczycy planują w ramach tego projektu zająć się m.in. elektryfikacją tureckich linii kolejowych. Chcą też zbudować nowe połączenia kolejowe wewnątrz Turcji, w tym linię dużych prędkości łączącą Stambuł ze stolicą Turcji - Ankarą. Ma też powstać most kolejowy w Stambule, który pełni rolę ważnego łącznika na szlaku kolejowej wymiany handlowej między Wschodem a Zachodem.Reklama
Na chińsko-tureckiej współpracy straci Rosja
"The Moscow Times" zauważa, iż w efekcie może zmaleć znaczenie Rosji jako korytarza tranzytowego w wymianie handlowej między Chinami i Europą. "Turcja już skorzystała na izolacji Rosji w sektorze lotniczym, teraz Chiny i kraje europejskie chcą zwiększyć lądowe dostawy przez (tureckie) terytorium" - pisze dziennik.
Sankcje nakładane przez międzynarodową społeczność na Rosję, a także trwające działania wojenne w Ukrainie i mające co pewien czas miejsce ataki ukraińskich sił na terytorium Federacji Rosyjskiej mogą zachęcić wiele firm do wyboru nowego korytarza transportowego - tak ze względów logistycznych, jak i bezpieczeństwa. O ile sankcje nie zabraniają przejazdu europejskich pociągów towarowych przez Rosję, to - jak przypomina "South China Morning Post" - już w 2022 r. firmy logistyczne objęte badaniem Parlamentu Europejskiego wskazywały, iż preferują szlaki kolejowe wiodące przez Turcję, Azerbejdżan czy Gruzję.
Portal Statista podaje, iż łączy wolumen towarów przewiezionych w 2023 r. w ramach usługi kontenerowej China-Europe Railway Express równał się ekwiwalentowi ok. 1,9 mln standardowych kontenerów 20-stopowych (standardowa jednostka w handlu międzynarodowym o objętości 33,2 m sześc.).
Chiny i Turcja zacieśniają gospodarcze kontakty
Na terytorium Turcji jest już zlokalizowany zakład produkcyjny chińskiego potentata w branży kolejowej, producenta taboru - firmy CRRC Zhuzhou. Wyprodukowała ona autonomiczne składy przeznaczone dla linii metra w Stambule obsługującej miejskie lotnisko.
Burak Daglioglu z biura inwestycji przy prezydencie Turcji przypomniał też w rozmowie z "South China Morning Post", iż Chińczycy coraz mocniej inwestują w sektory technologiczne w Turcji, między innymi w branżę elektromobilności, a także w energetykę. Według danych państwowej agencji ds. inwestycji w Turcji, łączna wartość chińskiego zaangażowania na dzień 30 czerwca 2024 r. wyniosła 6 mld dolarów. Chińczycy ulokowali te pieniądze w 1300 tureckich firmach.
Turcja i Chiny współpracują też w dziedzinie turystyki. Według Daglioglu, w 2024 r. do Turcji przyjechało ok. 300 tys. turystów z Chin wobec 250 tys. w 2023 r. To jednak wciąż mniej niż w 2019 r., kiedy to nad Bosfor zawitało pół miliona turystów z Państwa Środka. Tureckie władze w tej chwili zacieśniają współpracę z poszczególnymi chińskimi prowincjami, lokalnie promując ofertę turystyczną swojego kraju.