Ponad 68 mln zł to wysokość kary, jaką Vectra otrzymała od UOKiK. Decyzja jest efektem stosowania przez firmę klauzul abuzywnych w umowach z klientami.
Skutki inflacji przerzucone na klienta
We wrześniu 2022 roku Vectra zaczęła we wszystkich umowach z klientami zawierać zapisy, które upoważniały do wprowadzenia podwyżek i nowych, nieprzewidzianych dotychczas opłat. Mogły być one związane ze wzrostem inflacji. Ponadto obejmowały również wzrost nakładów związanych ze świadczoną usługą lub znaczącym rozszerzeniem oferowanych funkcjonalności.
Niejasne sformułowania uniemożliwiały klientom przewidzenie wysokości przyszłych rachunków. Dodatkowo klauzule nie przewidywały możliwości obniżenia opłat z uwagi na odwrotny kierunek zmian. W praktyce Vectra wykorzystywała te zapisy do modyfikacji opłat w oparciu o wskaźnik inflacji. W tym samym czasie oferowała jednak nowym klientom usługi po dawnych cenach.
Vectra z dotkliwą karą
Prezes UOKiK nałożyl na Vectrę karę finansową. Jej wysokość to ponad 68 mln zł. Gdy decyzja się uprawomocni, spółka będzie musiała zwrócić ponadto swoim klientom sumę pobraną od nich na skutek nieuprawnionych podwyżek abonamentowych. Poinformuje także na swojej stronie internetowej oraz portalu społecznościowym Facebook o zaprzestaniu stosowania abuzywnych klauzul.
„Zawierając jako konsumenci umowę, powinniśmy wiedzieć, ile będziemy za daną usługę co miesiąc płacić. Cena jest kluczowym elementem wpływającym na decyzje o zawarciu umowy, powinna być jasno i zrozumiale nam komunikowana. jeżeli przedsiębiorca kusi konsumenta atrakcyjną ofertą po to, by niedługo po zawarciu umowy podnieść cenę w oparciu o wskaźniki sprzed jej zawarcia, to klauzul, które na to pozwalają, nie można uznać za obiektywne i uczciwe” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.