Brytyjski Trybunał Apelacyjny ds. Konkurencji (CAT) zatwierdził powództwo zbiorowe przeciwko Google o wartości 7 miliardów funtów.
Specjalistyczny sąd brytyjski będzie wymagał od Google obrony przed długotrwałym postępowaniem na rynku wyszukiwarek po zatwierdzeniu przełomowego pozwu wniesionego przez Nikki Stopford, współzałożycielkę Consumer Voice i kancelarię prawną Hausfeld & Co LLP.
W oświadczeniu zarzuca się Google wykorzystanie jego dominację na rynku wyszukiwania zwiększyć koszty reklamy.
Stopford będzie reprezentować wszystkich konsumentów zamieszkałych w Wielkiej Brytanii w wieku 16 lat lub starszych, którzy w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 7 września 2023 r. (włącznie) kupili towary i/lub usługi od firmy sprzedającej w Wielkiej Brytanii, która korzystała z usług reklamowych w wyszukiwarkach świadczonych przez Google. Pozew jest wnoszony w ramach pozwu zbiorowego typu opt-out, co oznacza, iż każda osoba w Wielkiej Brytanii, której to dotyczy, zostaje automatycznie uwzględniona jako strona powodowa w sprawie, chyba iż zdecyduje się tego nie robić.
Powództwo zbiorowe to potwierdza Google wykorzystał swoją pozycję dominującą na brytyjskim rynku wyszukiwarek do nadmiernych obciążeń reklamodawców i iż koszty te zostały następnie przerzucone bezpośrednio na konsumentów.
Sprawa Stopford przeciwko Google i jej spółce dominującej, Alphabet, opiera się na tym, iż na mocy ustaleń sięgających co najmniej 2009 r. Google zezwolił na instalowanie swojego sklepu z aplikacjami na urządzeniach mobilnych z systemem Android tylko wtedy, gdy zainstalowana była także własna wyszukiwarka Google oraz przeglądarka Google Chrome. Sprawa dotyczy również umów Google z Apple, na mocy których Google otrzymuje status wyłącznej domyślnej wyszukiwarki w przeglądarce Safari, która jest preinstalowana na urządzeniach Apple, w zamian za udział Google w odpowiednich przychodach Google z reklam w wyszukiwarkach mobilnych.
„To zielone światło od trybunału oznacza znaczące zwycięstwo brytyjskich konsumentów” – powiedział Stopford. „Prawie wszyscy używają Google jako swojej podstawowej wyszukiwarki, ufając, iż zapewni ona wysokiej jakości wyniki za darmo. Jednak jej usługi nie są rzeczywiście bezpłatne, ponieważ ich dominacja spowodowała wzrost kosztów dla konsumentów.
Nikki Stopford, głos konsumentów„Firma Google była wielokrotnie ostrzegana przez organy regulacyjne ds. konkurencji, a mimo to w dalszym ciągu manipuluje rynkiem, aby pobierać od reklamodawców wyższe opłaty, co podnosi ceny, jakie pobierają od konsumentów. Działanie to ma na celu promowanie zdrowszej konkurencji na rynkach cyfrowych oraz pociągnięcie Google do odpowiedzialności i zapewnienie konsumentom rekompensaty” – dodała.
Luke Streatfeild, partner w kancelarii prawnej Hausfeld & Co LLP, który prowadzi postępowanie sądowe, powiedział: „Ten wyrok to dobra wiadomość dla brytyjskich konsumentów, ponieważ sprawa o odszkodowanie wniesiona w ich imieniu przez naszego klienta może teraz trafić do sądu. Wyrok jest również pomocny w doprecyzowaniu standardu oceny zachowań wykluczających spółki dominujące, w szczególności na rynkach cyfrowych o wysokich barierach wejścia, a także będzie użytecznym punktem odniesienia w przyszłych sprawach mających na celu promowanie bardziej uczciwej konkurencji i lepszych wyników dla konsumentów na tych targowiskach.”
Decyzja CAT jest następstwem orzeczenia, w którym uznano, iż Alphabet działał w USA w sposób antykonkurencyjny. The Departament Sprawiedliwości USA chce teraz zmusić firmę do odciążenia przeglądarki Chrome.