Najnowszy raport o piwach bezalkoholowych już dostępny.
Piwa bezalkoholowe stają się powszechne i coraz częściej zastępują napoje z procentami, wspierając trend ograniczania spożycia alkoholu. Polska jest trzecim największym producentem piwa bezalkoholowego w Europie, a w 2024 r. ten segment odnotował w naszym kraju dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Co napędza rozwój tej kategorii? Czy to polska specyfika czy globalny trend? Kto sięga po „zerówki”? Czy piwa 0,0 są przyszłością rynku piwowarskiego? Odpowiedź na te pytania znajduje się w najnowszym raporcie „Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa.”, wydanym przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
„Jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji, zmiany postaw i zachowań Polaków wobec piwa alkoholowego. Piwo z procentami traci na popularności, a konsumenci masowo zaczynają pić piwa bezalkoholowe, których sprzedaż rośnie w tempie dwucyfrowym rocznie.” – tymi słowami rozpoczyna się raport o piwnych zerówkach. W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek piw 0,0% urósł dziesięciokrotnie wolumenowo, osiągając blisko 6,5 proc. w całym rynku piwnym.
Raport „Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa.” dostarcza wiedzy na temat tej kategorii piwa, jej rozwoju w Polsce i na świecie, jak również jej znaczenia we wzmacnianiu trendu odchodzenia od alkoholu. Czego dowiadujemy się z raportu? Jakie są jego najważniejsze przesłania?
- Piwo bezalkoholowe jest furtką do wyjścia ze świata alkoholu.
52% Polek i Polaków uważa, iż zerówki są dobrą alternatywą dla napojów alkoholowych. Sięgamy po nie w sytuacjach, kiedy procenty nie są wskazane, ale również ze względu na wybór zdrowego trybu życia. Dzięki piwom bezalkoholowym możemy cieszyć się smakiem złotego trunku, ale bez alkoholu.
Piwa 0,0% są alternatywą dla tradycyjnych piw zawierających alkohol, bo konsumenci pijący alkohol zastępują go z własnego wyboru produktami bezalkoholowymi lub zawierającymi jego śladowe ilości. Mamy więc efekt substytucji, który wspiera cele polityki zdrowotnej państwa. jeżeli efekt substytucji występuje na poziomie populacji, ogólne spożycie etanolu spada, a taki jest przecież cel strategii zdrowia publicznego. – podkreśla w raporcie Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Browary Polskie.
- Spożycie piwa bezalkoholowego rośnie, a tradycyjnego – maleje.
Ogólne spożycie alkoholu w Polsce systematycznie spada – zarówno wśród dorosłych, jak i młodzieży. W latach 2019-2023 ten spadek wyniósł łącznie 8,7 proc., a w przypadku piwa – 9,9 proc. Ponadto, jak pokazują badania młodzieży ESPAD z 2024 roku, odsetek niepełnoletnich pijących piwo uległ zmniejszeniu o 8 p.p. w porównaniu do poprzedniej edycji badania z 2019 roku. W porównaniu z 1995 r. ten spadek wynosi 20 p.p.
Rezygnacja lub ograniczanie alkoholu nie jest więc czasową modą, a długotrwałym trendem. Branża piwowarska jest jego prekursorem, gdyż jako pierwsza zaczęła promować bezalkoholowe odpowiedniki swoich produktów. Intensywnie inwestuje w rozwój tej kategorii. Dotyczy to nie tylko dużych producentów, ale również browarów rzemieślniczych czy regionalnych.
„Doskonalenie technologii produkcji piw 0,0% jest w tej chwili jednym z najważniejszych obszarów prac badawczo-rozwojowych w piwowarstwie. najważniejsze kierunki badań obejmują poprawę jakości sensorycznej piw 0,0% oraz wzbogacenie ich o dodatkowe bioaktywne składniki, takie jak związki fenolowe, aminokwasy, minerały czy witaminy, umożliwiając nadanie piwom 0,0% charakteru napojów funkcjonalnych.” – podkreśla w raporcie dr hab. inż. Edyta Kordialik-Bogacka z Politechniki Łódzkiej
- Efekt substytucji: zerówki zastępują napoje alkoholowe i wspierają cele polityki zdrowotnej państwa.
Piwa bezalkoholowe wspierają pozytywną zmianę w strukturze i kulturze konsumpcji, przyczyniając się do spadku spożycia alkoholu. Są produktem skierowanym do dorosłego konsumenta, który nie chce lub nie może pić alkoholu, ale chce cieszyć się smakiem piwa. Dzięki doskonaleniu technologii produkcji piwa 0,0 nabierają dodatkowych adekwatności prozdrowotnych, dzięki zastosowaniu bioaktywnych składników czy dodatków funkcjonalnych,
„Alternatywa w postaci możliwości sięgania po napoje bezalkoholowe daje nadzieję na ograniczenie ogólnej konsumpcji alkoholu, a co za tym idzie, zmniejszenie występowania problemów alkoholowych. Dostęp do napojów bezalkoholowych może pełnić w pewnym zakresie funkcję ochronną przed sięganiem po alkohol.” – czytamy w raporcie wypowiedź dr hab. n. hum. Małgorzaty Dragan z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Rozwój kategorii piw 0,0% współgra z działaniami branży piwowarskiej nastawionymi na popularyzację odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i edukacją sprzedawców w zakresie odpowiedzialnej sprzedaży. To podejście wspiera cele zdrowotne państwa, wśród których jest m.in. zmniejszenie ilości alkoholu spożywanego przez Polki i Polaków.
- Piwa bezalkoholowe przyszłością rynku piwowarskiego
Polska jest trzecim największym producentem piwa bezalkoholowego w Europie, gdzie ogółem wyprodukowano 22 mln hl zerówek w 2023 r. Wraz z Niemcami i Hiszpanią odpowiada za 68% europejskiego wolumenu tych napojów. Co więcej, to właśnie zerówki są motorem rozwoju kategorii, a ich wolumen w Polsce wzrósł od 2018 r. o 250%. To daje szanse branży piwowarskiej, która od lat boryka się ze spadkami sprzedaży.
„Wzrost sprzedaży piwa bezalkoholowego jest światłem w tunelu. w tej chwili co piętnaste piwo spożywane w Unii Europejskiej jest piwem bezalkoholowym
i jest to wynik, w który trudno byłoby uwierzyć jeszcze pięć czy dziesięć lat temu.” – przyznaje Julia Leferman, sekretarz generalna The Brewers of Europe.
Jak przewiduje Bartłomiej Morzycki, rynek piwa 0,0% w Polsce przez cały czas będzie się gwałtownie rozwijał i osiągnie dwucyfrowy udział w branży do końca dekady.
„Branża piwowarska inwestuje w rozwój kategorii piw bezalkoholowych z myślą o długoterminowych korzyściach – zarówno dla społeczeństwa, jak również dla samych browarów i ich łańcucha wartości. Piwa 0,0% są alternatywą dla piw tradycyjnych, dają konsumentom większy wybór i są szansą na powstrzymanie spadków sprzedaży.” – mówi Bartłomiej Morzycki.
Pełny raport do pobrania: POBIERZ RAPORT.
Pobierz informację prasową w PDF.