W połowie lat 80. kiedy to w warszawskim Ursusie dopiero rozkręciła się produkcja małych, licencyjnych ciągników Massey Ferguson, które notabene były już wówczas nieco przestarzałe, w czeskim, a adekwatnie wówczas czechosłowackim Brnie rozpoczęto produkcję nowoczesnych jak na tamte realia Zetorów 7211 i 7245. Ciągniki te do dziś cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym i potrafią osiągać stosunkowo wysokie ceny.
Krótki rys historyczny
Modele Zetor 7211 z napędem tyko na oś tylną i 7245 z napędem na obie osie były produkowane w Brnie od I połowy 1984 r. Ciągniki te są następcami serii 7011 i 7045 produkowanych od roku 1980, a która to z kolei seria czerpała ze zbliżonych mocą modeli 6911 i 6945.
Okres produkcji patrząc z polskiej perspektywy był stosunkowo krótki, gdyż wynosił tylko 8 lat; od 1984 do 1992 roku. W tym czasie nie wprowadzono do gamy tych maszyn wielu istotnych zmian.
To co zmieniono to przede wszystkim układ filtracji paliwa (z filtra dwustopniowego fabryka przeszła na jednostopniowy), felgi ciągnika (w pierwszych latach jego produkcji miały nieco inny kształt niż w latach 90.) oraz bryłę kabiny, która zależna była również od kraju do którego dany ciągnik miał trafić.
Zetor 7211 i 7245: Wady i zalety
Te modele Zetorów uchodzą za naprawdę solidne maszyny, a poza tym swoim użytkownikom oferują bardzo komfortowe warunki pracy, o których operatorzy naszych rodzimych ciągników z tamtych lat mogli tylko pomarzyć. Do niewątpliwych zalet ciągnika należy zaliczyć jego zwrotność oraz to, iż wbrew obiegowym opiniom traktory te zadowalają się umiarkowanym zużyciem paliwa.
To właśnie 4-cylindrowej jednostce o pojemności 3,6 litra, która ma dla Zetorów serii 7211/7245 oznaczenie Z7201, ciągniki te zawdzięczają tak dobrą opinię. Zgodnie instrukcją obsługi silnik generuje 66 KM przy około 2200 obr./min (chociaż inne źródła podają moc od 62 do 66 KM).
Dość udanym elementem tych ciągników są również przekładnie, choć oczywiście w tej beczce miodu jest również łyżka dziegciu. Skrzynie napędzające Zetory tej serii to mechaniczne przekładnie mające 10 biegów do jazdy w przód oraz 2 biegi do jazdy w tył. Biegi podzielone są na dwie grupy (2×5+1).
Modele 7211 i 7245 są cały czas poszukiwanymi ciągnikami, fot. ZetorSkrzynia zestopniowana jest dość dobrze i jest bardzo precyzyjna. Brakuje niestety dodatkowych biegów pomiędzy 2 a 3 oraz 4 i 5 przełożeniem. Są to zdecydowanie zakresy po których zmianie ciągnik ma problemy z “wkręceniem się” na obroty. Do wad przekładni zaliczyć można także jej ograniczenia co do prędkości maksymalnej ciągnika, która pomimo katalogowej wartości na poziomie 25 km/h w praktyce nieznacznie tylko przekracza 21/22 km/h.
Szukając tych ciągników należy również zwrócić uwagę na mechanizm sprzęgła, który współpracuje z pompką. Niestety w wielu przypadkach jest to element, który ulega dość częstej awarii. Naprawa wymaga rozłożenia układu, oczyszczenia go i najczęściej wymiany wkładu pompki.
Problemów nie powinien stwarzać montowany w tych ciągnikach układ hydrauliczny. Wydajność zastosowanej w nim pompy wynosi 32 l/min., a zasilany jest z niej m.in. tylny podnośnik o udźwigu około 2,4 tony oraz niestety w wielu przypadkach tylko jedna para wyjść hydraulicznych.
Wybierając model 7211 z ładowaczem zwróćmy także uwagę na przednią oś, gdyż standardowo w tych ciągnikach montowany był układ amortyzacji przedniej osi, czyli zastosowano 2 sprężyny (odpowiednio dla lewego oraz prawego koła) tłumiące drgania maszyny podczas jazdy. jeżeli ciągnik nie pracował i nie będzie pracował w ładowaczem czołowym, to problemu raczej nie ma, ale jeżeli jest inaczej, to rzeczone sprężyny będą raczej wymagały stosunkowo częstej wymiany ze względu na dużo większe niż fabrycznie przewidywane obciążenia.
Zetor 7211 i 7245 – sytuacja rynkowa
Szukając modeli 7211, czyli traktorów z napędem tylko na oś tylną trzeba przygotować się w tej chwili na wydatek przynajmniej nieco ponad 30 tys. zł, choć takich modeli jak ten za 32,5 tys. zł z samego początku produkcji, czyli 1984 roku i przebiegiem 10 tys. mth nie ma raczej zbyt dużo.
fot. olxSporo więcej egzemplarzy znajdziemy jeżeli gotowi jesteśmy wyłożyć kwoty bliżej i ponad 40 tys. zł. Dla przykładu ten egzemplarz z 1984 roku i deklarowanym przebiegu 4,5 tys. mth został wyceniony na 39,9 tys. zł.
fot. olxNajdroższe, ale bardzo dobrze utrzymane egzemplarze od pierwszych właścicieli potrafią znacząco przekraczać 50 tys. zł. Przykładem może być ten pochodzący z 1990 roku model z deklarowanym przebiegiem 5 tys. mth, który wyceniono na 55,5 tys. zł.
fot. olxRozglądając się za ciągnikiem z napędem na 4 koła, czyli modelem 7245 wybór będzie nieco mniejszy, a ceny wyższe, choć też nieprzesadnie. Jednym z najtańszych modeli Zetora 7245 jaki udało nam się znaleźć jest pochodzący z 1985 roku egzemplarz, który został sprowadzony z zagranicy. Niestety nie ma podanego tutaj przebiegu, ale cena jest z pewnością stosunkowo niska, gdyż wynosi 36,5 tys. zł.
fot. olxDużo większy wybór jest w przedziale 50-60 tys. zł, tak jak chociażby ten pochodzący z 1988 roku egzemplarz, który jest zarejestrowany i jak zapewnia właściciel nie wymaga wkładu. Został wyceniony na 53 tys. zł.
fot. olxPodsumowanie
Ciągniki tej serii to udane maszyny, o czym świadczą opinie użytkowników, a to sprawia, iż traktory te trzymają wartość na rynku wtórnym i szukając bardzo zadbanych egzemplarzy od pierwszych właścicieli lepiej przygotować się na kwoty z przedziału 50-60 tys. zł dla ciągników bez napędu po 60-70 tys. dla tych z napędem 4×4, choć oczywiście za nieco mniejsze pieniądze da się kupić zadbane maszyny, ale trzeba będzie się uzbroić w cierpliwość i mieć nieco szczęścia, gdyż takie traktory znikają z rynku bardzo szybko.

3 godzin temu













