Rośnie trend świadomej konsumpcji – Polacy coraz częściej wybierają Fairtrade

1 dzień temu

Ponad 1 miliard złotych – tyle w 2024 roku wyniosła wartość rynku produktów z certyfikatem Fairtrade w Polsce. To niemal czterokrotny wzrost w ciągu dekady i sygnał, iż odpowiedzialna konsumpcja nabiera znaczenia. Rośnie także świadomość konsumentów. Znak FAIRTRADE rozpoznaje 56% respondentów w Polsce. Wzrost świadomości, większa dostępność i zaangażowanie dużych marek sprawiły, iż certyfikowane produkty przestały być niszowe. Miesiąc Fairtrade, który trwa do 9 czerwca to okazja, by przyjrzeć się tej zmianie i zobaczyć, jak decyzje zakupowe Polaków realnie wspierają edukację, ochronę zdrowia i infrastrukturę w Ameryce Łacińskiej, Afryce i Azji.

Fairtrade w Polsce: dekada dynamicznego wzrostu
W ciągu ostatnich dziesięciu lat rynek produktów Fairtrade w Polsce przeszedł ogromną transformację – z niszy do kategorii o realnym znaczeniu rynkowym. W 2015 r. certyfikat Fairtrade rozpoznawało niespełna 30% Polaków, podczas gdy w 2025 roku zna go już 56% konsumentów. To prawie dwukrotny wzrost świadomości. Dodatkowo 80% respondentów deklaruje zaufanie do Fairtrade. Równocześnie sprzedaż produktów z tym certyfikatem wzrosła z 27 mln zł do ponad 1 mld zł rocznie.

Dziś produkty z certyfikatem Fairtrade są dostępne w wielu punktach sprzedaży w Polsce – w supermarketach i dyskontach, w sklepach online, na stacjach benzynowych czy w kawiarniach i hotelach. Wśród najpopularniejszych kategorii znajdują się wyroby czekoladowe (89%) i kawa (9%). W ciągu dekady Polacy kupili 146 mln czekolad ze znakiem FAIRTRADE i wypili 1,5 mld filiżanek certyfikowanej kawy.
Wzrost sprzedaży produktów ze znakiem oznacza zwiększenie zapotrzebowania na certyfikowane surowce, a w związku z tym wyższą wartość premii Fairtrade, którą otrzymują rolnicy z państw globalnego Południa. Wartość premii z Polski w 2024 r. wyniosła ponad 10 milionów złotych, a w całej dekadzie ponad 55 milionów złotych. Środki te przeznaczono na projekty rozwojowe, służące nie tylko poszczególnym rolnikom (poprawa jakości i wydajności upraw) ale także całym społecznościom (poprawa warunków sanitarnych, dostęp do edukacji i opieki medycznej).
Jeszcze dziesięć lat temu Fairtrade był w Polsce obecny głównie w sklepach specjalistycznych, znany wyłącznie wąskiej grupie odbiorców. Dziś jest częścią codziennych wyborów konsumenckich i strategii dużych firm – mówi Zbigniew Szalbot, członek zarządu Fundacji Fairtrade Polska i dodaje – Konsumenci nie kierują się już tylko ceną czy smakiem. Coraz częściej chcą wiedzieć, skąd pochodzi dany produkt, kto go wyprodukował i na jakich warunkach. Taka zmiana postaw to ogromna szansa dla biznesu, który może dziś realnie wpływać na jakość życia ludzi na globalnym Południu, a jednocześnie odpowiadać na rosnące oczekiwania klientów.

Liderzy zmiany: świadome wybory firm
Za sukcesem Fairtrade w Polsce stoją nie tylko świadomi konsumenci, ale również firmy, które włączyły odpowiedzialność społeczną do swoich strategii biznesowych. Sieci handlowe i znane marki aktywnie rozszerzają ofertę produktów z certyfikatem Fairtrade, tworząc nową jakość na polskim rynku. Do takich kategorii, oprócz popularnych wyrobów czekoladowych i kawy, należą m.in.: ciastka – 6 mln. paczek, herbata – 86 tys. opakowań, lody – 3 mln., a także owsianki –blisko 600 tys. – wszystko sprzedane tylko w 2024 r.

Partnerstwo z Fairtrade to dziś nie tylko element społecznej odpowiedzialności, ale realna przewaga konkurencyjna na dynamicznie zmieniającym się rynku. Nasze badania konsumenckie pokazują, iż firmy inwestujące w etyczne pochodzenie produktów odpowiadają na rosnące oczekiwania świadomych nabywców i budują długofalową wartość w trzech kluczowych obszarach – dla ludzi w łańcuchu dostaw, dla środowiska naturalnego oraz dla własnej reputacji i pozycji rynkowej. Według badań GlobeScan 75% respondentów pozytywnie oceniłoby pojawienie się znaku Fairtrade na swoim ulubionym produkcie. To nie jest już kwestia wyboru, ale konieczność dla firm, które myślą o zrównoważonym rozwoju w perspektywie kolejnych dekad – podkreśla Michał Bryda-Przybyszewski, menedżer ds. komunikacji i PR w Fundacji Fairtrade Polska.

Efekt skali: Od pojedynczych produktów do systemowej zmiany
Fairtrade obejmuje blisko 2 miliony rolników i pracowników najemnych w 67 krajach świata, którzy każdego dnia mierzą się z rosnącą niestabilnością cen na światowych rynkach, skutkami zmian klimatycznych oraz presją ekonomiczną. W tym kontekście Fairtrade wyróżnił firmy, które traktują certyfikację nie tylko jako element oferty, ale jako narzędzie realnych zmian w łańcuchu dostaw. Zostały one zebrane na liście „Partnerzy Dekady Fairtrade” – znalazły się na niej m.in. takie firmy jak Lidl, Orlen, Kaufland, Action, Aldi oraz Rossmann.

Miesiąc Fairtrade – jak się zaangażować?
Wielkie zmiany zaczynają się od małych kroków – to hasło przyświeca Fundacji Fairtrade Polska, która zachęca do codziennych wyborów wspierających sprawiedliwy handel. Wystarczy sięgnąć po produkty z certyfikatem FAIRTRADE, by mieć realny wpływ na ograniczanie ubóstwa, eliminowanie pracy dzieci i ochronę środowiska.
Miesiąc Fairtrade – trwający od 9 maja do 9 czerwca – to nie tylko okazja do refleksji nad świadomą konsumpcją, ale też szansa na nagrody. Fundacja Fairtrade Polska, we współpracy z partnerami biznesowymi, zorganizowała Loterię Paragonową, w której do wygrania są ekspresy do kawy z zapasem certyfikowanej kawy oraz zestawy produktów Fairtrade. Aby wziąć udział, wystarczy kupić dowolny produkt ze znakiem FAIRTRADE, zarejestrować paragon na stronie fairtrade.org.pl/loteria, a następnie zachować zarówno paragon, jak i opakowanie produktu do czasu losowania nagród. Organizatorem loterii jest NOFSZA Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku.
Wybory konsumenckie mają znaczenie – również te podejmowane podczas codziennych zakupów. Sięgając po produkty ze znakiem Fairtrade, realnie wspieramy osoby, które uprawiają kawę, kakao czy banany w krajach globalnego Południa. Miesiąc Fairtrade oraz Loteria Paragonowa to okazje, by pokazać, iż odpowiedzialna konsumpcja może być prosta, a jednocześnie korzystna dla wszystkich: konsumentów, producentów i środowiska – wyjaśnia Michał Bryda-Przybyszewski.

Idź do oryginalnego materiału