Warszawa to nie tylko stolica administracyjna i biznesowa, ale również dynamicznie rozwijający się ośrodek kulinarnej różnorodności. Najnowszy raport opracowany przez Szkołę Główną Turystyki i Hotelarstwa Vistula na zlecenie Stołecznego Biura Turystyki zawiera najświeższe dane i wnioski dotyczące gastronomii w kontekście turystyki kulinarnej.
8270 obiektów gastronomicznych – pełny obraz rynku
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, iż w Warszawie w 2023 roku zarejestrowanych było 8270 obiektów gastronomicznych, w tym 2667 lokali zatrudniających więcej niż 9 osób. Najwięcej lokali działa w dzielnicach: Śródmieście, Wola, Mokotów i Ursynów.
Dominacja sektora prywatnego i małych przedsiębiorstw
Zdecydowana większość lokali (ponad 98%) prowadzona jest przez podmioty prywatne. Aż 95% obiektów gastronomicznych zatrudnia do 9 pracowników, co potwierdza dominację mikro i małych przedsiębiorstw na stołecznym rynku.
Warszawa w zestawieniach Michelin i TripAdvisor
Stolica Polski może pochwalić się dwiema restauracjami z gwiazdką Michelin: Nuta oraz Rozbrat 20. Choć to znaczące wyróżnienia, Warszawa wciąż wypada skromnie na tle innych europejskich miast. W zestawieniu TripAdvisor jedynie jedna restauracja – Future & Wine – otrzymała tytuł „Best of the Best”. Dla porównania, Praga ma ponad 3 razy więcej odznaczeń „Travelers’ Choice” mimo podobnej liczby lokali.
Różnorodność, ale z potencjałem do rozwoju
Warszawska scena kulinarna oferuje dania wegetariańskie i wegańskie na poziomie porównywalnym z Krakowem, ale wyraźnie ustępuje takim miastom jak Berlin czy Wiedeń. W kategorii kuchni lokalnej stolica także znajduje się za Pragą i Wiedniem.
Turystyka kulinarna jako motor napędowy
Raport potwierdza rosnącą rolę turystyki kulinarnej – 53% turystów deklaruje, iż to właśnie smakowanie lokalnej kuchni jest dla nich kluczowym elementem podróży. Warszawa oferuje food toury, warsztaty kulinarne i wydarzenia jak targi śniadaniowe, ale liczba zorganizowanych wycieczek kulinarnych (38) wciąż jest niewielka w porównaniu do Pragi (ponad 270).
Rekomendacje: więcej wydarzeń, więcej cyfryzacji
Wśród zaleceń znalazły się m.in.: stworzenie warszawskiego kalendarza wydarzeń gastronomicznych, promocja konkursów kulinarnych oraz zwiększenie dostępności rezerwacji online (obecnie tylko 15% wyróżnionych restauracji umożliwia rezerwację przez stronę Michelin).
Zachęcamy do lektury pełnego raportu, który zawiera szczegółowe dane, analizy i rekomendacje dla przedsiębiorców, organizacji branżowych i instytucji miejskich. Cały dokument znajdziesz poniżej.