Pasjonaci browarnictwa po raz kolejny spotkali się na Wiosennych Warsztatach Piwowarskich, które tym razem odbyły się w Wieliczce pod patronatem okocimskiego browaru, świętującego swoje 180 urodziny.


Tematów do omówienia było mnóstwo, w tym palące tematy systemu kaucyjnego oraz czarne chmury pojawiające się nad branżą w związku z planowanymi zmianami w prawie, dotyczącymi m.in. reklamowania piwa. Sporo było o innowacjach, pomysłowych dodatkach, wzbogacających złocisty napój, piwach bezalkoholowych oraz o tajemnicach warzenia porterów.
Browar Okocim – historia i współczesność
Zasada założyciela browaru Albina Goetza-Okocimskiego „pracą i prawdą”, do dziś towarzyszy współczesnym piwowarom pracującym w tym samym miejscu, w którym 180 lat temu powstawały pierwsze okocimskie piwa. Z jednej strony Okocim pielęgnuje tradycyjne receptury i metody warzenia, łącząc rzemiosło piwowarskie z nowoczesnymi standardami jakości. Z drugiej strony wiatrem w nasze żagle są nowe trendy, w tym dynamicznie rozwijająca się kat. AFB , ze wzrostem sprzedaży +17% rok do roku, obejmująca już 7,5% całego rynku piwa w Polsce, co przekłada się na sprzedaż wartą ponad 1,7 mld zł – opowiedział zebranym Marcin Będlin, dyrektor browaru.
Od 2023 roku w przyzakładowej oczyszczalni ścieków Browaru Okocim wykorzystywany jest biogaz powstający w procesie oczyszczania ścieków jako odnawialne źródło energii. Energia generowana w ten sposób pokrywa 100% zapotrzebowania oczyszczalni na energię cieplną oraz 33% na energię elektryczną. Na terenie browaru i oczyszczalni działają również trzy instalacje fotowoltaiczne, każda o mocy 49,5 kW. W Browarze Okocim realizowany jest projekt odzysku ciepła ze spalin komina w kotłowni. Dzięki temu możliwe będzie oszczędzenie 2 703 MWh energii cieplnej rocznie, co przełoży się na redukcję emisji CO₂ o 548 ton rocznie. To kolejny krok w kierunku zwiększenia efektywności energetycznej i zrównoważonej produkcji. Kartony z zaokrąglonymi rogami to innowacyjne kartonowe opakowanie zbiorcze na piwo w butelce, które charakteryzuje się zaokrąglonymi narożami uzyskanymi dzięki zastosowaniu papieru wewnątrz tektury falistej o niższej gramaturze niż na zewnątrz. Dzięki zmianom procesu filtracji udało się zmniejszyć ilość wody potrzebnej do płukania linii, co przynosi aż 6827 mł oszczędności rocznie. Zamknięcie układu kondensatu pary wodnej na warzelni pozwoliło wyeliminować straty z parowania – to kolejne 3500 mł wody mniej zużywanej w procesie warzenia. Wdrożono także odzysk wody z chłodzenia wirówek w odpieniaczach piwa na tankach fermentacyjnych, co przynosi 600 mł oszczędności rocznie. Linia butelkowa B3 po modernizacji zużywa aż o 46,5% mniej wody, co daje imponującą oszczędność 28 500 mł rocznie. Zastosowano w niej zamknięty układ chłodzenia pomp próżniowych i zoptymalizowano procesy mycia. Nowy monoblok pozwala zaoszczędzić 12 000 mł wody, a zmiana sposobu spłukiwania butelek po pasteryzacji kolejne 10 000 mł. Dopracowanie programów pasteryzacji pozwoliło ograniczyć zużycie o następne 6500 mł.
Rynek i nowe wyzwania
Trendy na piwnym rynku w Polsce omówił Roman Szymanda z Centrum Monitorowania Rynku, potwierdzając rosnącą siłę wersji bezalkoholowych. Ponad połowę wartości wolumenu sprzedaży piwa generuje 10 marek. Obok trzech największych graczy tj Kompanii Piwowarskiej, Grupy Żywiec i Carlsberga, całkiem nieźle na półkach sklepowych, zdaniem prelegenta, radzą sobie firmy Van Pur oraz Browar Perła. Szymanda opowiedział o piwach w perspektywie całego rynku alkoholi, omawiając m.in. strategie sprzedawców w sklepach małoformatowych. Średnio w sklepie małoformatowym jest 120 rodzajów piwa, zwykle w okresie więcej. Zauważamy brak chęci rozszerzania tej półki – sklepy czują, iż coś jest nie tak – zauważył Szymanda. Krzysztof Kania i Jakub Ogórek z Krajowego Systemy Kaucyjnego (KSK) nawiązali do małych sklepów, omawiając sytuację na Słowacji, gdzie w wyniku słabego przygotowania sprzedawców do odbioru butelek sprzedaż piwa spadła aż o 20%. Polski rynek piwa to rynek detaliczny – należy zwrócić na to uwagę – apelowali przedstawiciele KSK. O zaletach współpracy z systemem Zwrotka opowiedzieli zebranym Aleksander Traple oraz Katarzyna Bojko. Przedstawiciele Zwrotki podkreślali swoje zaangażowanie i historię firmy, próbując rozwiać wątpliwości słuchaczy zarówno dotyczące własności butelek zwrotnych i skrzynek (należących do browaru) jak i opakowań jednorazowych (odpadów, należących do operatora). Pytań i wątpliwości było mnóstwo. O akcyzie i podatkach opowiedział mec. Krzysztof Rutkowski z kancelarii KDCP. Prelegent podzielił się swoimi przemyśleniami na temat najbliższych planowanych ruchów ustawodawcy i zagrożeń dla branży wynikających z przewidywanych zmian.




Surowce do produkcji i niestandardowe dodatki
Szereg ciekawych dodatków, mogących ze „zwykłego” piwa wyczarować piwo o dodatkowych funkcjach, przedstawił słuchaczom Adam Głowacki z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Czasami dodatkowe benefity w piwie może dać sama zmiana technologiczna, jak np. chmielenie na zimno. Głowacki opowiedział o doświadczeniach uczelni w stosowaniu ciekawych dodatków jak dereń, mango czy herbata. Najlepszą synergię uzyskamy gdy połączymy nowe dodatki z modyfikacją technologii – podczas obróbki mogą pojawiać się nowe cechy produktu. Nie wszystkie dodatki będą dawały korzyści zdrowotne ale dają inne benefity – podsumował. O chmielu, jego adekwatnościach i badaniach jakości tego surowca opowiedziała Dorota Michałowska z IBPRS. Temat innowacyjnych dodatków i składników zreferował także Cezary Góral z Biochem-Art, prezentując światowe trendy i doradzając jak w prosty sposób, przy pomocy technologii i dodatków oferowanych przez firmę, zwiększyć potencjał i atrakcyjność swojego piwa. Agata Koppa z Carlsberg Polska opowiedziała o staraniach grupy aby przejść na słód regeneratywny, produkowany z większym poszanowaniem ziemi i środowiska. Zaprezentowała także piwo z pędami sosny, jako przykład zastosowania innowacyjnych produktów i technologii.
Strefa Stoisk
Wykładom towarzyszyła strefa stoisk.






Piwne smaki
O rozwoju piw bezalkoholowych, o marce karmi i niektórych tajnikach jej produkcji opowiedzieli uczestnikom warsztatów Mariola Zwolska i Szczepan Zydroń z Carlsberg Polska. Marka Karmi powstała w 1993 roku i jest najstarszą marką piwa bezalkoholowego w Polsce, od roku 2020 produkowaną na instalacji do dealkoholizacji.
Z kolei Rajmund Pietrzyk z Browaru Zamkowego Racibórz podzielił się doświadczeniami z zakresu produkcji doskonałego porteru. Jestem za mnogością słodów, wszystkie smaki w porterze pochodzą od słodu, tu tych smaków ma być więcej. Sam karmelowy stosujemy w kilku wersjach, każdy ten słód daje coś innego w końcowym odbiorze, słody raczej jaśniejsze niż ciemniejsze, optymalne czekoladowe bo palone odcienie kawowe mogą być za mocne – opowiadał Pietrzyk. Pod koniec dnia można było popróbować piw świata w zestawieniu przygotowanym przez Marka Gogolę.










Obradom towarzyszyło stoisko ze znakomitymi okocimskimi piwami
Wszyscy uczestnicy Warsztatów mieli okazję na własne oczy zobaczyć jak produkuje się piwo w Browarze Okocim. Organizatorem Warsztatów jest firma Bikotech, specjalizująca się w organizacji eksperckich wydarzeń dedykowanych sektorowi spożywczemu.
Zapraszamy także do udziału w jesiennym Polskim Kongresie Browarniczym w GDANSKU:
Polski Kongres Browarniczy 2025